IKEA

IKEA och Marimekko avslöjar första mönster och produkt för sin kommande kollektion, BASTUA

Dela

IKEA och Marimekko kommer till H22 i Helsingborg och Fuorisalone 2022 i Milano för att visa sin kommande kollektion, BASTUA och avslöja det första mönstret i kollektionen. Mönstret kommer att synas på den första produkten som släpps – ett lekfullt duschdraperi. Produkten kommer att säljas i förväg exklusivt på H22 som börjar den 30 maj, och i Milano från den 6 juni innan den släpps tillsammans med hela kollektionen i mars 2023.

I april gick de två varumärkena ut med att de arbetar med en kollektion som utgår från den nordiska bastukulturen och dess grundläggande element, och som lanseras i mars 2023. Kollektionen heter BASTUA, bastu på småländska, och dessutom en kombination av det finska ordet för bastu, sauna, och det svenska, bastu. Den 30 maj är kollektions-teamet från IKEA och Marimekko på plats i Helsingborg för att under H22 avslöja ett av mönstren tryckt på en produkt innan de reser vidare till Fuorisalone i Milano för en sneak peek av kollektionen på IKEA Festival.

- Vi är mycket stolta över samarbetet och glada över att kunna ta BASTUA till H22 och Fuorisalone för att avslöja kollektionens första mönster och produkt, säger Henrik Most, Creative Leader hos IKEA of Sweden. Duschdraperiet är gjort på ett medvetet sätt med enbart återvunnen polyester, och kommer att säljas exklusivt till besökare. Det är ett fint sätt att få en glimt av BASTUA och en produkt före lanseringen av hela kollektionen nästa år, säger han.

Det uttrycksfulla mönstret har hämtat inspiration från de tydliga, stora rabarberblad som man ofta ser växa invid bastubyggnader på den finska landsbygden. Det är det första mönstret som delas, tryckt på den första produkten från BASTUA – ett duschdraperi i återvunnen polyester. Duschdraperiet kommer att säljas exklusivt till besökare på H22 i Helsingborg och Fuorisalone i Milano, i begränsad upplaga.

- På Marimekko tycker vi att samarbetet är mycket spännande och vi är mycket stolta över att berätta mer om vår designfilosofi, samarbetets inspiration och vad som händer under dessa events. Vi ser fram emot vårt besök både i Helsingborg och Milano, säger Rebekka Bay, Creative Director hos Marimekko.

IKEA och Marimekko kommer att leda events och paneldiskussioner i Helsingborg och Milano. Henrik Most, Creative Leader, och Mikael Axelsson, designer, hos IKEA of Sweden, kommer att vara på plats i Helsingborg och Milano. Från Marimekko finns Sami Ruotsalainen, Senior Designer, på plats i Helsingborg. Rebekka Bay, Creative Director, kommer att vara på Fuorisalone i Milano och Minna Kemell-Kutvonen, Design Director, Print Design and Home, kommer att vara både i Helsingborg och Milano. För mer information och program se h22.IKEA.com – an insight into the collaborative works of IKEA at H22, the worlds first citizen fair.

Om Marimekko

Marimekko är ett finskt livsstilsdesignföretag känt för sina ursprungliga mönster och färger. I företagets produktportfölj ingår kläder, väskor och accessoarer av hög kvalitet, samt heminredningsprodukter från textilier till porslin. När Marimekko grundades 1951 gav de enastående mönstrade tygerna en stark och unik identitet. År 2021 uppgick företagets nettoomsättning till 152 miljoner euro och varumärkesförsäljningen av produkterna över hela världen till 376 miljoner euro. Globalt finns det cirka 150 Marimekko -butiker, och online-butiken betjänar kunder i 35 länder. De viktigaste marknaderna är norra Europa, Asien och Stillahavsområdet och Nordamerika. Koncernen har cirka 410 anställda. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq Helsinki Ltd.

Säljstart: Mars 2023 på IKEA varuhus och på IKEA.se

Kalendarium:

 Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
6:e maj 2022 KÅSEBERGA, kollektion Pressmeddelande Bildbank
 April 2022 IKEA Doftljus, sortiment Pressmeddelande Bildbank
 April 2022 VAPPEBY, sortiment Pressmeddelande Bildbank

Kontakter

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett antal planeringsstudios som till exempel IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2021. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum