IKEA och O-Ringen bjöd in till orienteringstävling i varuhuset i Uppsala

Har du någonsin gått vilse i ett tag-själv-lager? För första gången någonsin anordnade IKEA en orienteringstävling på ett av sina varuhus. Den 27 juli tävlade 1400 orienterare från hela landet om vem som bäst kunde ta sig genom heminredningsavdelningar, kassalinjer och lager med karta och kompass.

Drygt 1400 orienterare tävlade i varuhuset i Uppsala. Fotograf: Peter Holgersson

Mellan den 24 och den 30 juli anordnas O-Ringen, som med sina 20 000 deltagare är världens största orienteringstävling. Tävlingen genomförs under en hel vecka varje år och det på ett helt nytt ställe i landet - i år har turen kommit till Uppsala. Som en del av tävlingsveckan anordnades O-Ringen Indoor i IKEAs varuhus i Uppsala, samtidigt som varuhuset hade öppet som vanligt för alla kunder.

- Vi ser detta som en viktig del i vårt arbete med att uppmuntra människor till mer rörelse, och vi hoppas såklart att det blir en riktig folkfest. Varuhuset i Uppsala är 36 000 kvadratmeter stort och ser lite annorlunda ut än vanliga orienteringsmarker. Målet för oss är i normala fall att det ska vara lätt att hitta och i princip omöjligt att gå vilse, men nu hoppas vi att banan som ritats upp ska göra det lite klurigt även för de duktigaste, säger Anette Rödin, Customer Experience Manager på IKEA Uppsala.

IKEA har sedan flera år tillbaka arbetat för att fler ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Framför allt genom att stötta Generation Pep, som driver ett långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus. Tävlingen hade plats för 1400 deltagare där 200 personer hade möjlighet att starta varje timma. För de allra snabbaste blev totaltiden på banan drygt 11 minuter i den svåraste klassen.

- För många orienterare har det varit en dröm att få orientera på ett IKEA-varuhus. Vi är därför jätteglada att IKEA nappade på idéen att bjuda in orienteringen till sig och att vi får genomföra ett orienteringsäventyr även inomhus under O-Ringen Uppsala 2022, säger Anna Wennertorp, marknadschef på O-Ringen.

O-Ringen Indoor genomförs i ett samarbete mellan O-Ringen, IKEA Uppsala samt teamet bakom Stockholm Indoor Cup, världens största tävling i inomhusorientering, som har ritat tävlingsbanan.

Om O-Ringen:

O-Ringen är världens största orienteringsäventyr. Det genomförs vecka 30 varje år på en ny plats i Sverige. O-Ringen är en mötesplats och en folkfest för i snitt ca 18.000 orienterare som tillsammans under tävlingsveckan gör runt 80.000 starter. Ett vanligt år bor ca 10 000 av deltagarna på O-Ringens officiella camping. Deltagarna kommer från hela världen och ett 40-tal nationer brukar vara representerade. Från världseliten till motionär deltar i de över 100 klasser, från de yngsta i 10-årsklasserna till de verkliga veteranerna 95 år och äldre.

Många orienterare utanför IKEA Uppsala. Fotograf: Peter Holgersson

Julen hos IKEA15.9.2022 08:00:12 CEST | Pressmeddelande

Julen hos IKEA är inspirerad av skandinavisk folklore och hantverk. Designer Eva Lundgreen fann inspiration från sin farmors gård i Jämtland, och minnen från barndomens jular har trollat fram älvor från sagornas värld och snöiga landskap prickiga av röda stugor – allt med en modern tvist. I år firar vi jul med VINTERFINT 2022, STRÅLA och VINTERSAGA. VINTERFINT Kollektion innehåller allt du behöver för att julen ska kännas magisk; julgransdekorationer, dukar, omslagspapper och julens dofter. VINTERFINT 2022 Doftljus i glas med lock sprider en härligt julig doft av apelsin och kryddnejlika. "Jag tyckte att det var underbart att ta en skandinavisk julbock och en älg och addera pastellfärger och folkkonstinspirerade mönster för en modern tvist” Eva Lundgreen, designer STRÅLA kommer med julstjärnor och ljusstakar, så som STRÅLA LED-ljushållare. Ljushållaren är stilren och lättplacerad eftersom den är batteridriven. Den sprider ett mjukt och varmt ljus som skapar den perfekta julstämningen.

Nästa steg i IKEAs matstrategi - sänker priset på våra vegetariska alternativ 14.9.2022 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.

Hösten hos IKEA1.9.2022 09:00:20 CEST | Pressmeddelande

Gör hösten välkomnande, social och mysig med designer Hanna Wendelbos klassiska, Arts and Craft-inspirerade textilier eller välj designer Eva Lundgreens moderna, folkloristiska mönster med inspiration från Jämtland. Hösten hos IKEA bjuder också på vackra NACKANÄS Bord och stolar i acaciaträ. NACKANÄS är en shakerinspirerad stol med vävd sits och svängt ryggstöd för bekvämlighet och osmyckad skönhet. KRÅKRISMOTT Påslakan och VALLASÅN Handdukar i mörkblått och jordigt grön, nyanser skapade av naturen från skörderester från sågpalmettopalmen. Eleganta BLIDVÄDER Bordslampa sätter stilen tillsammans med ESSEBODA Tresitssoffa. ESSEBODA har en omfamnande känsla med sin djupa sits och höga ryggstöd till tidlös design, fina detaljer och många möjligheter. Addera JORDTISTEL Kuddfodral vars grå-gröna ton även den kommer från skörderester från sågpalmettopalmen. Den jordiga nyansen från naturen passar fint ihop med bomullens något grova struktur. PRAKTSPIREA Dekorationsbelysning skapar en mysig at