IKEA och Sonos introducerar ny version av SYMFONISK högtalarlampa

Samarbetet mellan IKEA och Sonos startade 2019, där högtalarlampan SYMFONISK med wifi-högtalare var den första produkten att presenteras. Nu, två år senare, lanserar IKEA och Sonos en ny version med ännu bättre ljudupplevelse och flera olika designkombinationer.

Ljud och ljus är viktiga faktorer för att skapa en personlig atmosfär i hemmet. Den nya SYMFONISK högtalarlampa med WiFi är som föregångaren en smart lampa med smart högtalare, och har vidareutvecklats vad gäller både ljud och design, vilket gör det ännu enklare att anpassa ljus- och ljudbild efter varje hems behov.

– Genom lanseringen av den första SYMFONISK lärde vi oss mycket om hur den används i hemmen. Till exempel förstod vi att många placerar högtalaren på nattduksbordet, vilket gjorde att vi denna gång skapade en lite mindre lampfot. Vi erbjuder också fler designval, vilket gör lamphögtalaren ännu enklare att anpassa för varje individuellt hem, säger Stjepan Begic, produktägare på IKEA of Sweden.

"Genom att integrera en högtalare i en bordslampa kan vi spara utrymme, skapa mer ordning samt skapa rum med både ljus och ljud", tillägger Stjepan Begic.

Den nya SYMFONISK säljs i separata delar vilket gör det möjligt att välja mellan olika slags lampbaser och lampskärmar. Man kan välja mellan en svart eller vit lampbas, och mellan två lampskärmar i antingen textil eller glas, i svart eller vit. Den nya lampan utökar också stödet för fler glödlampor tack vare ett nytt E26/E27-uttag.

– När människor investerar i sina hem hittar de kreativa sätt att visa upp sin personliga stil där ljud snabbt har blivit ett viktigt element för att skapa rätt atmosfär. Förutom att den nya SYMFONISK är mindre och erbjuder olika designalternativ ger den ett bredare ljud som bättre fyller ut rummet. Det skapar en bra lyssnarupplevelse oavsett var den placeras i hemmet, säger Sara Morris, produktägare på Sonos.

Den nya SYMFONISK har en helt ny akustisk arkitektur som använder en anpassad vågledare, vilket skapar en bra ljudupplevelse från alla vinklar. Lamphögtalaren ansluts via WiFi som den enda ljudkällan i ett rum, och är kompatibel med andra Sonos-produkter, inklusive produkter från övriga produkter ur SYMFONISK-serien. Som alla SYMFONISK-produkter är denna högtalare också en del av Sonos-systemet, som enkelt kan ansluta lyssnare till mer än 100 olika streamingtjänster.

SYMFONISK är ett långsiktigt samarbete mellan IKEA och Sonos som för samman heminredningens och ljudets olika världar. Ljud inbyggd i formen av en bordslampa löser några av utmaningarna kring högtalarplacering: att hitta en lämplig plats och samtidigt passa in med resten av rummets inredning.

Säljstart: 11 november 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus.

Om SYMFONISK bordslampa

SYMFONISK omfattar produkterna tavelram med WiFi-högtalare, bordslampa med WiFi-högtalare och SYMFONISK WiFi-bokhyllehögtalare inklusive tillbehören vägghögtalarställ och högtalarkrokar. Båda högtalarna är kompatibla med Sonos egna produktsortiment och kan styras via Sonos app.

Om Sonos
Sonos (Nasdaq: SONO) är världens ledande företag inom ljudupplevelser. Genom att uppfinna trådlöst ljud för flera rum hjälper Sonos och deras innovationer världen att lyssna bättre. Detta genom att ge människor tillgång till innehållet de älskar och låta dem styra detta precis hur och var de själva önskar. Sonos – känt för att erbjuda en enastående ljudupplevelse, tankeväckande designestetik, användarvänlighet och en öppen plattform – gör därmed ljud tillgängligt för alla. Sonos har sitt huvudkontor i Santa Barbara i Kalifornien. Läs mer på www.sonos.com.

Alla bilder på produkterna: https://share.mediaflow.com/se/?FMCF3SITNF

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Trots tuffa restriktioner: IKEA Sverige når samma försäljning som förra året - försäljningen av heminredning fortsätter öka 14.10.2021 13:16:21 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2021* uppgick till 18 miljarder kronor – samma summa som förra året. Detta under ett år präglat av covid-19 och tuffa restriktioner för besök i varuhus och restauranger. Nya butiksformat, en ökad försäljning av heminredning och tillgänglighet på kundernas villkor ger IKEA Sverige en stark bas för framtida tillväxt.