IKEA och Sysav samarbetar för att ge möbler ett längre liv

IKEA inleder ett samarbete med Sysav med målsättningen att fler möbler ska återanvändas istället för att slängas. I en IKEA-hörna inne på återvinningscentralen i Norra hamnen ska besökarna från och med 22 april kunna skänka bort sina begagnade IKEA-möbler. Möblerna säljs sedan vidare till nya ägare i cirkulärbutiken på IKEAs varuhus i Malmö.

I ett eget utrymme på återvinningscentralen i Norra hamnen ska IKEA-möbler tas om hand och ges en andra chans.

Redan idag kan kunder värdera sina använda möbler via IKEA.se och lämna tillbaka dem på alla IKEA-varuhus i Sverige. Men tjänsten är inte särskilt välkänd. Många väljer att slänga fungerande saker istället för att sälja eller skänka dem vidare. Genom samarbetet mellan Sysav och IKEA är målet att en större andel möbler ska få leva vidare hemma hos någon annan och därigenom förlängs möblernas livslängd.

– Om vi ska nå vårt mål att bli cirkulära IKEA år 2030 måste det bli enklare att ge saker man inte längre behöver en andra chans. Mot den bakgrunden är samarbetet med Sysav otroligt viktigt för oss på IKEA. Med det här hoppas vi fånga upp ännu fler möbler som annars hade slängts och kunna erbjuda fler kunder prisvärda second hand-fynd i våra varuhus, säger Tobias Bogefors, varuhuschef på IKEA Malmö.

Så går testet till

IKEA får en egen hörna inne på Sysavs återvinningscentral i Norra hamnen i Malmö så att bortskänkta IKEA-möbler ska kunna transporteras vidare till IKEA-varuhusets cirkulärbutik efter att de rengjorts och reparerats på IKEAs test hub i Malmö.

– Återbruk är miljömässigt bättre än återvinning. Saker ska leva så länge som möjligt i sin ursprungsform. Vårt mål är att öka återbruket och vi är mycket glada över samarbete med IKEA. Det är just den här typen av samarbeten som är nyckeln till att skapa cirkulära resursflöden i samhället, säger Jakob Sahlén, Miljö- och hållbarhetschef Sysav.

Samarbetet mellan IKEA och Sysav är ett test under först och främst tre månader. Därefter ska testet utvärderas och eventuellt förlängas.

Den ordinarie insamlingen till återbruk via välgörenhetsorganisationer finns kvar på återvinningscentralerna och tanken är att samarbetet mellan IKEA och Sysav ska vara ett komplement till detta.

Sysav samlade 2021 in 190 000 ton grovavfall via återvinningscentralerna i Malmö, varav 1055 ton återbruksmaterial.

Varför satsar IKEA på secondhand?

• Senast år 2030 ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.
  • För att förlänga livet på våra möbler arbetar IKEA för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och rengöra skadade föremål. 2021 gav IKEA 47 miljoner produkter ett nytt liv genom varuhusens cirkulärbutiker över hela världen.
  • Världens första renodlade IKEA secondhand-butik öppnade i ReTuna Återbruksgalleria i Eskilstuna i november 2020. Butiken är ett test som förlängts och som nu pågår till och med december 2022.
  • I Malmö öppnades i början av 2022 en test-hub där IKEA ska samla in, rengöra och laga begagnade IKEA-möbler som därefter ska säljas i cirkulärbutiken på IKEA-varuhuset i Malmö.

Produkter som kan lämnas i IKEA-hörnan

• Bord - matbord, soffbord, skrivbord, sängbord, rullbord
  • Hyllor - bokhyllor, garderober, TV-bänkar, byråer, vitrinskåp
  • Stolar - matstolar, pallar, bänkar, skrivbordsstolar, barstolar
  • Heminredning - ramar, korgar och lådor, lampor, dekoration

Borden från serien LACK är bland de mest vanliga IKEA-möblerna som kommer in.
Förhoppningen är att fler IKEA-möbler ska kunna återanvändas nu.
Tobias Bogefors, varuhuschef Malmö.
Såhär fungerar inlämningen av IKEA-möbler.

Finalisterna i IKEAs globala arkitektur-tävling utsedda     29.4.2022 13:40:07 CEST | Pressmeddelande

Tre finalister har nu utsetts i den globala tävlingenför arkitekt-studenter som IKEA* utlyste tidigare i vår. Uppgiften som studenter över hela världen tog sig an gick ut på att designa prisvärda och hållbara mini-hus som passar i den tillfälliga skog som byggs vid Magasin 405 i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg. Tävlingen är en av flera satsningar som IKEA genomför under stadsmässan H22 City Expo i sommar.