IKEA och Virgil Abloh lanserar MARKERAD kollektion

I samarbete med Virgil Abloh presenterar IKEA kollektionen MARKERAD, designad för att göra ett statement i ditt första hem. Den tillfälliga kollektionen består av 15 objekt som lanseras på alla IKEAs marknader under första veckan i november 2019. MARKERAD har Sverigepremiär den 1 november och säljs i begränsad upplaga på sex IKEA-varuhus.

MARKERAD tar avstamp i klassisk, minimalistisk design och förhöjer den med konstnärliga referenser och rebelliska detaljer – typiska för Virgils multidisciplinära arbete. Hans ikoniska citattecken genomsyrar kollektionen och adderar en känsla av humor och varm ironi.

– Jag är jätteglad att MARKERAD nu är redo att möta världen och jag ser fram emot att få se hur de här vardagsföremålen blir en del av människors hem, och förhoppningsvis bidrar med ett känslomässigt värde. På samma sätt som man kan hänga ett konstverk på väggen, kan konst även införlivas i föremål som exempelvis en stol, ett bord eller en matta. Det var min utgångspunkt när jag skapade den här kollektionen i samarbete med IKEA, säger Virgil Abloh.

Arbetet med MARKERAD inleddes 2017, när IKEA och Virgil Abloh började utforska vad som formar ett första hem. Vilken typ av design möter både praktiska behov och känslomässiga ambitioner när du vill göra ett statement hemma? Arbetet korsade estetiska gränser och undersökte vad som händer när samtida konst och gatukultur möter designprocessen hos IKEA.

– Vårt samarbete har präglats av en nyfikenhet på varandras ”spelplaner” och en genuin vilja att prova nya vägar. Genom att låta våra olika förhållningssätt till design mötas, utmanade vi varandra att tänka annorlunda. Resultatet är en kollektion som jag tycker är djärv, samtida och budskapsbärande för vår tid, säger Henrik Most, kreativ ledare på IKEA of Sweden.

MARKERAD kollektion är en mix av vardagsobjekt som man behöver i sitt första hem. Här finns möbler som bord, stol och dagbädd samt mindre föremål som verktygslåda, klocka och textilier. Många av produkterna har flera integrerade funktioner, exempelvis fungerar dagbädden som en plattform för både sömn, arbete, måltider och socialt umgänge.

Som en del av design- och produktutvecklingsprocessen har unga vuxna intervjuats om sina preferenser och sin syn på vad som utgör ett hem. Teamet har också arrangerat workshops och livestreaming för att få feedback på sina idéer från slutkonsumenterna.

IKEA och Virgil Ablohs samarbete har även resulterat i ytterligare mattor utöver de två som nu ingår i MARKERAD. År 2018 släpptes fyra mattor vid förlanseringseventen ”Still Loading” i Paris och Tokyo för att möta den nyfikenhet som funnits kring samarbetet. Mattan ”KEEP OFF” ingick även i IKEA Art Event 2019 som också såldes i Sverige tidigare i vår.

Säljstart: 1 november i begränsad upplaga
MARKERAD kollektion säljs på sex IKEA-varuhus i Sverige: Kungens Kurva, Barkarby, Bäckebol, Kållered, Malmö och Helsingborg, ej online.

Högupplösta bilder och mer info i pressmaterial: bildbanken

Kontakt: press.sto@ikea.com

Om Virgil Abloh:
Virgil Abloh, grundare av Off-White och multidisciplinär kreatör, trivs lika bra i designstudion som i dj-båset. I sitt arbete undersöker han samspelet mellan samtida visuell kultur och designvärlden, och smälter samman referenser från finkonst med sin bakgrund inom streetmode.

Med citattecken lyfter Virgil Abloh ord ur sitt sammanhang och utmanar betraktaren med varm ironi. Vem säger att en kasse inte kan vara konst?
MARKERAD är vardagsikoner som uppdaterats med oväntade detaljer och konstnärliga referenser.
Mattan "WET GRASS" leker med begreppen inomhus/utomhus.
MARKERAD kollektion säljs i begränsad upplaga på sex IKEA varuhus i Sverige, premiär 1 november.
Designprocessen. Virgil Abloh, designer och Henrik Most, kreativ ledare IKEA of Sweden.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Ingka-koncernen överskrider mål – producerar mer förnybar energi än vad som används i verksamheten till 202019.9.2019 20:20:38 CESTPressmeddelande

Ingka-koncernen, den största franchisetagaren till IKEA-varumärket där IKEA Sverige ingår, överskrider ett av sina viktiga hållbarhetsmål till 2020. Koncernen kommer att producera mer förnybar energi globalt än vad som förbrukas i de egna byggnaderna i alla 30 länder till 2020. Totalt har man investerat mer än 26 miljarder kronor i förnybar energi, vilket är unikt inom detaljhandeln.