IKEA och WIP Industries investerar i ny fabrik för kastruller i småländska Åseda - ska drivas med förnybar energi och använda återvunnet stål

IKEA ökar sin produktion i Sverige genom att investera i en helt ny fabrik för grytor och kastruller i småländska Åseda. Anläggningen ska drivas med förnybar energi och använda återvunnet stål i produktionen. Med höga krav på hållbar produktion ska den nya fabriken producera flera miljoner IKEA grytor och kastruller varje år. Syftet är att erbjuda IKEA kunder i Europa ännu mer prisvärda och hållbara produkter.

IKEA ökar sin produktion i Sverige och investerar i en helt ny fabrik för produktion av grytor och kastruller i småländska Åseda. Allt för att erbjuda IKEA kunder i Europa ännu mer prisvärda och hållbara produkter.

IKEA ökar sin produktion i Sverige när Inter IKEA koncernen* nu investerar i en ny fabrik för produktion av grytor och kastruller i småländska Åseda. Anläggningen kommer att drivas med förnybar energi och använda återvunnet stål i produktionen.

- Den nya fabriken ger oss helt nya möjligheter att producera grytor och kastruller närmare våra största försäljningsmarknader i Europa och dessutom till konkurrenskraftigare priser. Placeringen ger fördelar vad gäller transportkostnader och kortare ledtider. Dessutom ska fabriken använda förnybar energi och återvunnet stål, vilket minskar utsläppen av koldioxid med mer än 3 800 ton årligen och hjälper oss därmed att minska vårt totala klimatavtryck, säger Maria Blixt, Area Manager på Inter IKEA koncernen.

Investeringen – ett samarbete med WIP Industries Sweden AB – omfattar utveckling och byggande av en 12 000 kvadratmeter stor anläggning för effektiv och automatiserad produktion av grytor och kastruller.

- Avtalet skapar en unik möjlighet för WIP Group att växa och kommer att leda till cirka 60 nya jobb i Åseda, säger Rickard Olsson, VD och huvudägare i WIP Group.

WIP Group
är en koncern, med säte i småländska Åseda, som består av åtta olika företag. Gruppen har sex ägare som alla arbetat i företaget sedan starten och har en stark koppling till Åseda. WIP-företagen startade 2007 och har genomfört många stora projekt runt om i världen. Bolagens strategi är att utveckla kostnadseffektiva produktionslösningar för att vara globalt konkurrenskraftiga. WIP fokuserar på tillväxt tillsammans med stabila partners som IKEA, A-Plast och Profilgruppen.

*Inter IKEA koncernen omfattar Inter IKEA Systems BV, IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG, IKEA Industry AB och andra relaterade verksamheter. Inter IKEA Holding BV är holdingbolaget för Inter IKEA koncernen.

För mer information, kontakta:

Mattias Hennius, pressansvarig, IKEA Sverige.
Telefon: 072-985 02 81 eller mattias.hennius1@ingka.ikea.com

Rickard Olsson, VD och huvudägare.
Telefon: 0733-64 92 69 eller rickard@wipconsulting.eu

Idag öppnar IKEA sitt nya varuhus i Gallerian mitt i Stockholm30.6.2022 14:25:08 CEST | Pressmeddelande

Idag, torsdagen den 30 juni, tar IKEA nästa steg i sin jättesatsning på Stockholm genom att öppna ett drygt 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Tack vare satsningen kommer IKEA närmare stockholmarna och blir ett självklart besöksmål i de centrala delarna av Stockholm – inte minst via ett helt nytt matkoncept med frukost, lunch och till och med after work.