IKEA ökar takten för att bli klimatpositiv till 2030

Dela
Inför COP24 i Katowice i Polen, presenterar IKEA idag ambitiösa klimatmål för produktionsledet*. Detta är ett led i att nå ambitionen att vara klimatpositiv senast år 2030.

– Till år 2030 är vår ambition att minska klimatutsläppen med mer än vad vi själva släpper ut i hela vår värdekedja. Detta kommer att kräva en omfattande förändring, inte minst kopplat till hur våra produkter tillverkas och designas, säger Torbjörn Lööf, koncernchef, Inter IKEA Group.

Mer än hälften av IKEAs klimatavtryck kommer från materialet i produkterna och själva produktionen. För att bli mer klimateffektiva ska IKEA ställa om verksamheten och designa alla produkter utifrån nya cirkulära principer, använda förnyelsebara och återvunna material och ta fram fler lösningar som sparar material.

IKEA presenterar följande ambitiösa åtgärder för produktionsledet*:

  • Senast 2030 ska vi minska klimatutsläppen från produktionsledet med 80% i absoluta tal jämfört med räkenskapsåret 2016
  • Sträva mot 100% förnybar energi (el, värme, kyla och andra bränslen) i all produktion där så är möjligt senast 2030.
  • Senast 2025, där det är möjligt, fasa ut alla kol- och oljebaserade bränslen ”on- site”** (som används på produktionsplatsen i samband med produktionen) och därmed avsevärt minska klimatfotavtrycket och förbättra luftkvalitén.
  • Uppmana till, och driva på, en aktiv utfasning av kol- och oljebaserade bränslen hos samtliga textilleverantörer i Indien, Indonesien, Pakistan och Turkiet och senast till år 2030, med ambitionen att nå målet redan 2025. IKEA uppmanar och bjuder in teknikleverantörer, beslutsfattare och andra företag inom hemtextil, kläder och skor att sträva mot samma mål för att tillsammans göra detta möjligt.

– Vi kommer att satsa ännu mer på att inspirera och ge våra kunder möjlighet att leva ett mer hållbart liv hemma, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef för Inter IKEA Group, och fortsätter: ”Alla insatser har betydelse. Exempelvis kommer vi ytterligare förbättra effektiviteten i våra LED-lampor och införa fler växtbaserade alternativ på menyn i IKEA-restaurangerna. Vi utvecklar också ett miljövänligare och förnybart lim för våra träbaserade produkter som kommer att minska IKEAs totala utsläpp med upp till 6%”.

IKEAs klimatavtryck och ansvar sträcker sig bortom den egna verksamheten, och omfattar hela livscykeln för produkterna – från inköp av råvaror, tillverkning och transporter, till hur produkterna används i hem världen över, fram till att produkten ska återvinnas.

– Vi vill vara drivande, men förändringen är bara möjlig om vi arbetar tillsammans med andra och vi vill samarbete med alla – från råvaruleverantörerna och hela vägen fram till våra kunder och samarbetspartners. Genom vår storlek och kunskap kan vi ha en stor och positiv inverkan mot ett mer cirkulärt, klimatanpassat och hållbart samhälle, säger Torbjörn Lööf.

– Vi vet att våra kunder i Sverige har ett stort och ökat intresse för en mer hållbar konsumtion. Vi ser fram emot att fortsätta resan mot ett mer hållbart och rättvist Sverige, tillsammans med kunder, politiker och civilsamhället, sager Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige,

—————————–

*Omfattar produktionen vid egna fabriker samt hos våra externa leverantörer inom produkt, komponent och katalog. Omfattar också bränslen som används för interna transporter, t.ex. truckar och gaffeltruckar, men inte tjänstebilar och externa godstransporter till och från leverantören eller fabriken.

**Tillämpningsområdet omfattar inte textilleverantörer inom kategoriområdet textilier i Indien, Indonesien, Pakistan och Turkiet. År 2017 stod kol- och oljebaserade bränslen för 17% av IKEAs totala klimatavtryck, från egna fabriker samt leverantörerna inom heminredning, komponent och katalog.

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye