IKEA ökar takten för att bli klimatpositiv till 2030

Dela

Inför COP24 i Katowice i Polen, presenterar IKEA idag ambitiösa klimatmål för produktionsledet*. Detta är ett led i att nå ambitionen att vara klimatpositiv senast år 2030.

– Till år 2030 är vår ambition att minska klimatutsläppen med mer än vad vi själva släpper ut i hela vår värdekedja. Detta kommer att kräva en omfattande förändring, inte minst kopplat till hur våra produkter tillverkas och designas, säger Torbjörn Lööf, koncernchef, Inter IKEA Group.

Mer än hälften av IKEAs klimatavtryck kommer från materialet i produkterna och själva produktionen. För att bli mer klimateffektiva ska IKEA ställa om verksamheten och designa alla produkter utifrån nya cirkulära principer, använda förnyelsebara och återvunna material och ta fram fler lösningar som sparar material.

IKEA presenterar följande ambitiösa åtgärder för produktionsledet*:

  • Senast 2030 ska vi minska klimatutsläppen från produktionsledet med 80% i absoluta tal jämfört med räkenskapsåret 2016
  • Sträva mot 100% förnybar energi (el, värme, kyla och andra bränslen) i all produktion där så är möjligt senast 2030.
  • Senast 2025, där det är möjligt, fasa ut alla kol- och oljebaserade bränslen ”on- site”** (som används på produktionsplatsen i samband med produktionen) och därmed avsevärt minska klimatfotavtrycket och förbättra luftkvalitén.
  • Uppmana till, och driva på, en aktiv utfasning av kol- och oljebaserade bränslen hos samtliga textilleverantörer i Indien, Indonesien, Pakistan och Turkiet och senast till år 2030, med ambitionen att nå målet redan 2025. IKEA uppmanar och bjuder in teknikleverantörer, beslutsfattare och andra företag inom hemtextil, kläder och skor att sträva mot samma mål för att tillsammans göra detta möjligt.

– Vi kommer att satsa ännu mer på att inspirera och ge våra kunder möjlighet att leva ett mer hållbart liv hemma, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef för Inter IKEA Group, och fortsätter: ”Alla insatser har betydelse. Exempelvis kommer vi ytterligare förbättra effektiviteten i våra LED-lampor och införa fler växtbaserade alternativ på menyn i IKEA-restaurangerna. Vi utvecklar också ett miljövänligare och förnybart lim för våra träbaserade produkter som kommer att minska IKEAs totala utsläpp med upp till 6%”.

IKEAs klimatavtryck och ansvar sträcker sig bortom den egna verksamheten, och omfattar hela livscykeln för produkterna – från inköp av råvaror, tillverkning och transporter, till hur produkterna används i hem världen över, fram till att produkten ska återvinnas.

– Vi vill vara drivande, men förändringen är bara möjlig om vi arbetar tillsammans med andra och vi vill samarbete med alla – från råvaruleverantörerna och hela vägen fram till våra kunder och samarbetspartners. Genom vår storlek och kunskap kan vi ha en stor och positiv inverkan mot ett mer cirkulärt, klimatanpassat och hållbart samhälle, säger Torbjörn Lööf.

– Vi vet att våra kunder i Sverige har ett stort och ökat intresse för en mer hållbar konsumtion. Vi ser fram emot att fortsätta resan mot ett mer hållbart och rättvist Sverige, tillsammans med kunder, politiker och civilsamhället, sager Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige,

—————————–

*Omfattar produktionen vid egna fabriker samt hos våra externa leverantörer inom produkt, komponent och katalog. Omfattar också bränslen som används för interna transporter, t.ex. truckar och gaffeltruckar, men inte tjänstebilar och externa godstransporter till och från leverantören eller fabriken.

**Tillämpningsområdet omfattar inte textilleverantörer inom kategoriområdet textilier i Indien, Indonesien, Pakistan och Turkiet. År 2017 stod kol- och oljebaserade bränslen för 17% av IKEAs totala klimatavtryck, från egna fabriker samt leverantörerna inom heminredning, komponent och katalog.

Bilder

Om

IKEA



IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA utvecklas för att bättre möta kunderna21.11.2018 07:00Pressmeddelande

Det framgångsrika IKEA-konceptet har i 75 år gjort det möjligt för miljontals kunder att möblera sina hem. Nu accelererar IKEA sin framgångsresa mot kommande 75 år. Vi kommer att investera i digitala upplevelser, hållbarhet, snabbare hemleveranser och ett bättre kundmöte. Ett stort förbättringsarbete genomförs i alla delar av verksamheten, där en betydande del är att Ingka-koncernen* också förändrar sin organisation.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum