IKEA öppnar mitt i Luleå

IKEA fortsätter sin satsning på mindre enheter för att komma närmare sina kunder runt om i landet. Snart öppnar IKEA Sverige nästa planeringsstudio och det i gallerian Smedjan i centrala Luleå. Syftet är att nå fler och göra det lättare för dem att få hjälp att planera, inreda och beställa produkter.
Planen är att IKEA öppnar sin planeringsstudio i Luleå i slutet av mars 2023.

Planen är att IKEA öppnar sin planeringsstudio i Luleå i slutet av mars 2023 och innan dess ska lokalen i Smedjan byggas om och medarbetare rekryteras.

– Vårt upptagningsområde för kunder är stort med stora avstånd. Därför vill vi förbättra vår service genom att etablera oss närmare våra kunder och erbjuda dem en ny mötesplats här i Luleå, säger Carina Nordström Sköldh, Market Manager på IKEA Haparanda.

I och med planerna för Luleå blir IKEA mer tillgängligt för sina kunder i Norrbotten eftersom det nya formaten är tänkt att komplettera de redan etablerade varuhuset i Haparanda, e-handeln och IKEAs digitala lösningar.

– Vi har ser att våra mindre enheter är väldigt uppskattade i de städer där vi redan finns och vi tror att det kommer bli likadant här i Luleå. I våra stora varuhus finns allt som IKEA har att erbjuda men när kunderna vill ha hjälp att planera till exempel ett kök eller ett badrum kommer vi närmare människor i deras vardag tack vare mer centrala lägen som här i Luleå, säger Carina Nordström Sköldh och tillägger att du som kund kan köpa allt i vår nya lokal i Luleå.

Sedan 2021 har IKEA öppnat totalt tio mindre format runt om i Sverige samt ett större cityvarhus i Gallerian i Stockholm.

– Det är med stor glädje vi välkomnar IKEA till plan två i Smedjan galleria. Luleå beskrivs av många som ett nav för den tillväxt som sker i norra Sverige och vi möter utvecklingen med strategiska etableringar som ger livskvalitet och skapar värde för både befintliga och blivande Lulebor. Nu inleder vi det spännande arbetet med att uppgradera den tidigare butiksytan till en modern och välkomnande planeringsstudio inför öppningen i mars, säger Johan Lång, affärschef, Diös Luleå.

I enheten i Luleå ska kunderna kunna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur hela sortimentet. Alla produkter levereras sedan dit du önskar, men inga produkter går att ta med sig hem direkt.

Detta är IKEAs nya enhet i Luleå:

• Planeringsstudion i Luleå är 83 kvadratmeter stor, belägen i gallerian Smedjan.
  • Här kan våra kunder inspireras av olika delar av vårt sortiment samt få personlig service och hjälp med att planera och inreda alla olika rum hemma.
  • Genom digitala tjänster och personliga planeringsmöten kan våra kunder få hjälp att planera ett nytt badrum, kök, en hel garderobsvägg eller göra ett omtag på vardagsrummet.
  • Hela IKEAs sortiment går att få levererat hem men ingenting går att köpa med sig direkt från butiken. Dessutom går det att få hjälp med montering.
  • Mellan 4 och 6 personer kommer att arbeta i studion i Luleå.
  • Planeringsstudion öppnar i slutet av mars 2023.

Planen är att IKEA öppnar sin planeringsstudio i Luleå i slutet av mars 2023.
Smedjan galleria i Luleå rymmer 31 butiker.
Exempelbild på planeringsstudio.
Exempelbild på planeringsstudio.
Exempelbild planeringsstudio.
Carina Nordström Sköldh, Market Manager IKEA Haparanda.