IKEA öppnar mitt i Luleå

IKEA fortsätter sin satsning på mindre enheter för att komma närmare sina kunder runt om i landet. Snart öppnar IKEA Sverige nästa planeringsstudio och det i gallerian Smedjan i centrala Luleå. Syftet är att nå fler och göra det lättare för dem att få hjälp att planera, inreda och beställa produkter.

Planen är att IKEA öppnar sin planeringsstudio i Luleå i slutet av mars 2023.

Planen är att IKEA öppnar sin planeringsstudio i Luleå i slutet av mars 2023 och innan dess ska lokalen i Smedjan byggas om och medarbetare rekryteras.

– Vårt upptagningsområde för kunder är stort med stora avstånd. Därför vill vi förbättra vår service genom att etablera oss närmare våra kunder och erbjuda dem en ny mötesplats här i Luleå, säger Carina Nordström Sköldh, Market Manager på IKEA Haparanda.

I och med planerna för Luleå blir IKEA mer tillgängligt för sina kunder i Norrbotten eftersom det nya formaten är tänkt att komplettera de redan etablerade varuhuset i Haparanda, e-handeln och IKEAs digitala lösningar.

– Vi har ser att våra mindre enheter är väldigt uppskattade i de städer där vi redan finns och vi tror att det kommer bli likadant här i Luleå. I våra stora varuhus finns allt som IKEA har att erbjuda men när kunderna vill ha hjälp att planera till exempel ett kök eller ett badrum kommer vi närmare människor i deras vardag tack vare mer centrala lägen som här i Luleå, säger Carina Nordström Sköldh och tillägger att du som kund kan köpa allt i vår nya lokal i Luleå.

Sedan 2021 har IKEA öppnat totalt tio mindre format runt om i Sverige samt ett större cityvarhus i Gallerian i Stockholm.

– Det är med stor glädje vi välkomnar IKEA till plan två i Smedjan galleria. Luleå beskrivs av många som ett nav för den tillväxt som sker i norra Sverige och vi möter utvecklingen med strategiska etableringar som ger livskvalitet och skapar värde för både befintliga och blivande Lulebor. Nu inleder vi det spännande arbetet med att uppgradera den tidigare butiksytan till en modern och välkomnande planeringsstudio inför öppningen i mars, säger Johan Lång, affärschef, Diös Luleå.

I enheten i Luleå ska kunderna kunna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur hela sortimentet. Alla produkter levereras sedan dit du önskar, men inga produkter går att ta med sig hem direkt.

Detta är IKEAs nya enhet i Luleå:

• Planeringsstudion i Luleå är 83 kvadratmeter stor, belägen i gallerian Smedjan.
  • Här kan våra kunder inspireras av olika delar av vårt sortiment samt få personlig service och hjälp med att planera och inreda alla olika rum hemma.
  • Genom digitala tjänster och personliga planeringsmöten kan våra kunder få hjälp att planera ett nytt badrum, kök, en hel garderobsvägg eller göra ett omtag på vardagsrummet.
  • Hela IKEAs sortiment går att få levererat hem men ingenting går att köpa med sig direkt från butiken. Dessutom går det att få hjälp med montering.
  • Mellan 4 och 6 personer kommer att arbeta i studion i Luleå.
  • Planeringsstudion öppnar i slutet av mars 2023.

Planen är att IKEA öppnar sin planeringsstudio i Luleå i slutet av mars 2023.
Smedjan galleria i Luleå rymmer 31 butiker.
Exempelbild på planeringsstudio.
Exempelbild på planeringsstudio.
Exempelbild planeringsstudio.
Carina Nordström Sköldh, Market Manager IKEA Haparanda.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA uppmuntrar människor att följa sin drömmar i ny kampanj  3.2.2023 13:01:25 CET | Pressmeddelande

I den senaste kampanjen från IKEA får vi möta människor som följer sin dröm med lite hjälp av IKEA. Med stor kunskap om livet hemma vet vi att vår heminredning stöttar de många människornas livsdrömmar. Detta vill vi utforska, dels i en klassisk kampanj, men även i en youtube-serie med Hampus Hedström som på ett lite annorlunda sätt visar att drömjobbet finns på IKEA. Kampanjen går upp på fem europeiska marknader med start i nästa vecka.

IKEA samarbetar med Annie Leibovitz - som ska rikta sin ikoniska kameralins mot livet hemma26.1.2023 14:12:52 CET | Pressmeddelande

IKEA inleder nu ett samarbete med den kända amerikanska fotografen Annie Leibovitz, som kommer att ta rollen som IKEA Artist in Residence. Som IKEA Artist in Residence kommer hon att fotografera människor i deras hem i sju olika länder – ett av dem är Sverige. Målet är en serie med 25 porträtt som belyser nyanserna i "livet hemma" och skapar ett kraftfullt fotografiskt dokument inspirerat av IKEAs Life at Home-rapport.

IKEA och Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som utforskar kraften i skulptural design och ljus17.1.2023 14:14:05 CET | Pressmeddelande

IKEA och den Rotterdam-baserade designern Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som riktar ljuset bland annat på skulpturala belysningsobjekt, unika föremål till dukning och servering och färgstarka mattor. Kollektionen – som består av tjugo produkter som är designade att interagera med både direkt och indirekt ljus – finns i varuhus och på IKEA.se från och med den 3:e februari 2023.