IKEA öppnar sovrumsbutik i centrala Stockholm

Den 11 februari öppnar IKEA Sovrum i centrala Stockholm för att inspirera till bättre sömn och välmående. Butiken är tillfällig och håller öppet till den 10 mars. – Vi vill inspirera våra kunder till att få bättre sömn, samtidigt som vi vill testa nya butiksformat och upplevelser för att komma närmare och ge våra kunder mer av IKEA, säger Mattias Johansson, säljchef på IKEA Sverige.

Efter nya butiker i centrala New York, Paris och Moskva fortsätter IKEA att testa nya koncept i stadskärnorna även i Sverige. Den 11 februari öppnar IKEA Sovrum, i nära anslutning till den andra citybutiken IKEA Kök på Regeringsgatan i centrala Stockholm. IKEA Sovrum är en tillfällig butik på 400 kvadratmeter som visar inspirerande sovrumslösningar, smart förvaring och en mindre sängstudio.

– Vi provar hela tiden nya format och koncept för att se hur vi på bästa sätt kan möta våra kunder. Vi vet att sovrummet är det utrymme svenskarna rankar högst när det gäller att skapa sig en lugn och privat plats hemma och med IKEA Sovrum vill vi hjälpa till att förverkliga det, säger Mattias Johansson, säljchef på IKEA Sverige.

I den tillfälliga butiken kan man med hjälp av kunniga säng- och förvaringsexperter planera, köpa och ta med sig delar av IKEAs sovrumssortiment direkt. Man kan också beställa och få sin nya säng hemkörd samma dag med fossilfri hemleverans eller låta sig inspireras av olika lösningar och aktiviteter. Hela sortimentet på IKEA.se finns tillgängligt för hemleverans, med möjlighet att beställa montering och installation för den som vill.

– Vi vill göra det enkelt för stockholmarna att få en bättre vardag genom att fokusera på sovrummet och god sömn. Det handlar om allt från kunskap och forskning till personlig komfort, guidad avslappning och inredningstrender, säger Karima Kinana, butiksansvarig för IKEA Sovrum.

Utöver IKEAs sovrumssortiment finns ett dagligt program med föreläsningar, aktiviteter och författarledda sagostunder. Först ut är sömnforskaren Christian Benedict med föreläsningen ”Så sover du bättre” som berättar om hur en god natts sömn förbättrar minne, humör, vikt och koncentrationsförmåga. IKEA Sovrum är öppet från 11 februari till och med 10 mars.

Fler programpunkter IKEA SOVRUM:

1. SOVRUM OCH KLIMATET. Jonas Carlehed, IKEA hållbarhetschef.
  1. SLUTA STRESSA – BÖRJA SOVA. Marie Söderberg, psykolog.
  1. RÄTT SÄNG FÖR RÄTT RYGG. Svenska naprapatförbundet.
  1. FRÅGA FREUD. Jakob Staberg, docent litteratur och psykoanalys.
  1. MATCHA GARDEROBEN. Jonna Bergh, Styleby blogg.
  1. SÄNG SHUI – HARMONISK INREDNING. Pella Hedeby, inredningsarkitekt.

Se hela programmet här: IKEA.se/sovgott

Öppettider: vardagar 10-20, lördagar 10-18, söndagar 11-17