IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

I dag är det många som vill stötta de mer än sex miljoner människor som flytt Ukraina sedan krigets utbrott, men tyvärr är deras resa långt ifrån över. UNHCR har beräknat att det totala antalet flyktingar runt om i världen för första gången i modern historia överstiger 100 miljoner personer. Alla på flykt från konflikt, våld, brott mot mänskliga rättigheter och förföljelse.

Mot den bakgrunden har IKEA tillsammans med UNHCR beslutat sig för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar, bland annat genom att uppmana och underlätta för våra kunder att skänka pengar när det handlar i våra varuhus.

Detta är bara en sak vi gör. Sedan 2015 har vi genom initiativet Skills For Employment hjälpt 1400 flyktingar över hela världen att bli mer anställningsbara, inte minst genom att erbjuda praktikplatser i våra varuhus. Målet är att nå 2 500 personer i 30 länder under 2022.

Under World Refugee Day på IKEA Festival kan du som gäst:

• Se välgörenhetskonsert med Jose Gonzales, Tove Styrke, Sabina Dduma och DJ-kollektivet Diaspora.
  • Lyssna till Ingka Group's Global Retail Manager Tolga Öncü om varför IKEA engagerar sig i flyktingfrågan och om vad IKEA hoppas uppnå med sin nya kampanj.
  • Lyssna till Abdulrahman Alkayli som fått arbete via IKEAs initiativ Skills For Employment i Schweiz
  • Lyssna på ett live-event med vår globala koncernchef Jesper Brodin och Shirin Pakfar, Chief of Private Sector Partnerships på UNHCR, the UN Refugee agency,  på plats på Magasin 405.

Var: DM på Drottninghög
När: Måndagen den 20 juni, klockan 11.15. Buss till DM går från framsidan av Radisson Blu Hotel, klockan 11.00
Medverkande: Tolga Öncü, Retail Operations Manager of Ingka Group; Anna-Carin Alderin, Project Leader and CEO of DM; Sara Sellersfors, Project Leader of DM.

Hur? kontakta prse@ikea.com eller Arvid Stigland på 0732 52 40 29 för ackreditering och intervjumöjligheter.

Dagen börjar på DM i stadsdelen Drottninghög, som är en stor mötesplatsen med kök, en stor trädgård med två IKEA-trädgårdsmästare och restaurang. Här finns även en marknad med pop-up-butiker, skräddare och andra aktiviteter. Allt detta skapas tillsammans med de som bor i området och med lokala föreningar, handlare och entreprenörer.

Vår tanke med DM är att undersöka huruvida IKEA kan ta en mer aktiv roll i stadsbyggnad för att försöka vara en positiv kraft genom att t ex ge människor som står längre från arbetsmarknaden en möjlighet till anställning hos oss eller hos våra partners. I dagsläget har 51 personer fått anställning hos IKEA Helsingborg. Bland annat har DMs ”husmor” Shaimaa fått sitt allra första jobb någonsin tack vare denna satsning.

Tove Styrke
Sabina Ddumba
Tolga Öncü, Retail Operations Manager of Ingka Group

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.