IKEA samarbetar med nio kreatörer från Latinamerika i ny kollektion

Konst, mode, design, arkitektur och mat är bara några av områdena när IKEA samarbetar med nio kreatörer från hela Latinamerika. Samarbetet, som tillkännagavs idag på IKEA Festivalen vid designveckan i Milano 2022, kommer att utforska kulturen kring fest och hur man umgås hemma i Latinamerika. Den nya kollektionen lanseras 2023.

Mönster från samarbete med kreatörer från Latinamerika

IKEA är alltid nyfiken på att lära sig mer om livet hemma i olika delar av världen, och samarbetet är en hyllning av samspelet mellan de latinamerikanska kreatörernas arv.

Med varuhus i Dominikanska republiken, Mexiko, och på väg att lanseras i fler länder, inklusive Chile, Colombia och Peru, är vi glada att kunna presentera en kollektion som hyllar det latinamerikanska arvet. Vi kommer utforska hur vi kan ta del av den latinamerikanska kulturen över hela världen tillsammans med nio av dagens mest spännande kreatörer från Latinamerika.

- Kollektionen handlar om att förstärka och hylla våra samarbetspartners talanger från olika kreativa områden som design, mode, konst, mat och arkitektur, säger Friso Wiersma, designer på IKEA of Sweden AB. Vi var nyfikna på att se vad som händer när olika traditioner inom kultur, hantverk och uttryck kombineras med de kreativa scenerna inom design, mode, mat, arkitektur och konst.

Resultatet är en ny kollektion som lanseras 2023. Kollektionen kommer att innehålla produkter som uppmuntrar och hjälper människor att hylla livet och umgås över mat och musik, vilket skapar den rätta stämningen – oavsett färdigheter, utrymme och budget.

- Jag hoppas att människor kommer att använda dem med känslan av att lägga sin egen energi och historia i produkten så att alla kan skapa sina egna berättelser med de här design- och konstverken, säger Trini Guzman, muralmålare och tvärvetenskaplig konstnär från Santiago, Chile.

Den latinamerikanska kulturen har en mängd olika traditioner inom kultur, hantverk och uttryck, men det finns också mycket som förenar. Tillsammans med kreatörer från Latinamerika ser vi fram emot en resa med autentiska berättelser och produkter som människor kan njuta av över hela världen.

Mer om de latinamerikanska kreatörerna:

Liliana Ovalle, produktdesigner, Mexiko
Liliana är produktdesigner som arbetar med ett brett utbud av material och processer för att utforska objektens uttrycksfulla aspekt. Hon studerade produktdesign vid Universidad Nacional Autonoma de México och senare en magisterexamen vid Royal College of Art i London. Hennes mönster återspeglar berättelser som ofta drar nytta av hennes mexikanska bakgrund, från att hänvisa till situationer som observerats i urbana sammanhang till att utforska hantverkstekniker.

Diana Ordonez, konstnär, Colombia
Diana Ordonez är en neo-muralmålare, illustratör och graffitikonstnär som har etablerat sig som en viktig referens inom latinamerikansk graffiti. Hon har en Master i Plastic and Visual Arts. Hon är känd för sina färgglada, positiva och levande uttryck.

Abel Cárcamo Segovia, produktdesigner, Chile
Abel designar föremål och möbler genom att kombinera samtida trender och material från traditionell design genom samarbete med olika lokala hantverkare. Genom att skapa en direkt koppling mellan traditionell praxis och minimalistisk estetik uppnår Abel kunskap om materialens förmåga genom olika tekniker och skapar därmed tidlös design.

Trini Guzman, muralmålare och tvärvetenskaplig konstnär, Chile
Trini uttrycker sig genom olika material på ett undersökande sätt med nyfikenhet och positivitet. Hon får sin inspiration från naturen och från att bli mamma. Hon har gjort en accessoarkollektion för Falabela i Chile.

Marisol Centeno, textildesigner, Mexiko
Hennes arbete omfattar bland annat uppdrag och produktioner för bland annat Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum och Muac Museum. Hon har talat vid många designevenemang, till exempel LACMAs hantverkssymposium Found in Translation. Textildesignern Marisol Centeno är engagerad i tanken om design som en agent för förändring – en källa till estetisk, social och kulturell innovation. Hennes främsta fokus ligger på innovation med hjälp av en experimentell kombination av hantverksmässig och industriell teknik. Hennes arbete kännetecknas av främjandet av kollektiv produktion och hållbarhet genom design och de stora och färgglada berättelserna om hennes textilier.

Alvaro Clavijo, kock, Colombia
Började att studera arkitektur i Bogotá, följde sedan sin passion och studerade på en kulinarisk skola i Barcelona, vilket följdes av flera jobb på Michelin-restauranger i Europa, bland andra på Noma i CPH. Efter många år utomlands vände han tillbaka till Bogotá där han nu driver sina egna restauranger och tillverkar traditionell lokal mat på ett nytt sätt.

Catalina Zarhi, keramiker och Felipe Assadi, arkitekt, Chile
Catalina är en designer med fokus på keramik. Hon studerade keramik i Italien, USA och Chile. Hon använder gamla tekniker för att arbeta med keramikens tjocklek – hennes arbete är mycket tunt. Hon tillverkar två typer av keramik, handgjorda som bränns två gånger, ”raku”, och mer industriell gjutningsteknik.

Felipe är arkitekt och grundare av Felipe Assadi Arquitectos, med bas i Santiago. Hans byggnader är kända för sina vinklade konstruktioner som oftast är byggda med synlig betong och glas; allt från privata bostäder till hotell, villor och paviljonger.

Augustín Nicolás Rivero, modedesigner Colombia
Augustín Nicolás Rivero är designer och creative director med sitt eget varumärke inom avantgarde-mode, A NEW CROSS. Hans huvudsakliga fokus är att utforska och nytolka konsthantverk från Latinamerika. Han har skapat ett unikt formspråk och synsätt som kombinerar både mode och bruksföremål med en samtida syn på traditionellt konsthantverk från olika regioner.

Säljstart:
 På IKEA under 2023

Välkommen till: IKEA Festival i Milano 2022

Mönster från samarbete med kreatörer från Latinamerika

Idag öppnar IKEA sitt nya varuhus i Gallerian mitt i Stockholm30.6.2022 14:25:08 CEST | Pressmeddelande

Idag, torsdagen den 30 juni, tar IKEA nästa steg i sin jättesatsning på Stockholm genom att öppna ett drygt 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Tack vare satsningen kommer IKEA närmare stockholmarna och blir ett självklart besöksmål i de centrala delarna av Stockholm – inte minst via ett helt nytt matkoncept med frukost, lunch och till och med after work.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.