IKEA satsar i Malmö – utvecklar unikt center för livet hemma

IKEA satsar i Malmö och utvecklar dagens varuhus till ett unikt center för livet hemma. Utvecklingen är del i en större satsning i Malmö där IKEA även planerar att bygga nya arbetsplatser och ytor för innovation, utveckling och kreativa möten i anslutning till varuhuset.

IKEA satsar i Malmö och utvecklar bland annat dagens varuhus till ett unikt center för livet hemma.

I förra veckan öppnade Ingka Group* sitt första och unika ”Home experience of tomorrow varuhus” i Shanghai. Formatet är en pilot och en del av koncernens globala ambition att skapa helt nya upplevelser för kunderna. Nu ska även varuhuset i Malmö, som det andra IKEA varuhuset i världen, omvandlas till ett center för livet hemma. Ombyggnaden inleds vid årsskiftet och planeras vara klar under vintern 2022.

- Målet är att göra varuhuset till en plats som genom upplevelser, gemensamt skapande och digitala lösningar stimulerar intresset för livet hemma och heminredning. Tillsammans med våra kunder i varuhuset vill vi utforska och testa nya sätt att möta deras olika behov och därmed tillsammans skapa morgondagens detaljhandel, säger Tobias Bogefors, varuhuschef i Malmö.

Varuhuset kommer att byggas om och till exempel utvecklas uppdelningen mellan ett plan för möbler och ett för tillbehör mot att istället erbjuda en komplett lösning för respektive rum i hemmet. Dessutom kommer tag-själv-lagret minimeras för att skapa utrymme för mer inspiration, föreläsningar och workshops för kunderna.

En satsning i flera delar

Förutom varuhuset planeras en byggnad med arbetsplatser integrerad i dagens varuhus för att där kunna testa nya idéer och lösningar. Dessutom planeras ytor anpassade för innovation, utveckling, kreativa möten, samarbeten och utbildning – allt för att kunna attrahera globala kompetenser och entreprenörer till Malmö.

- Vi arbetar för att vara tillgängliga för våra kunder, erbjuda låga priser och senast år 2030 vara klimatpositiva, cirkulära, rättvisa och jämlika IKEA. För att lyckas måste vi redan nu söka lösningar på framtida utmaningar, säger Göran Nilsson, VD på Ingka Services och fortsätter:

Tack vare detta nya retail campus vill vi tillsammans med andra  skapa miljöer som främjar innovation, samarbete och nytänkande – allt för att kunna skapa en bättre vardag för de många människorna.

Detaljplaneprocessen första steget

Som ett första steg i denna möjliga satsning har IKEA tillsammans med Malmö stad inlett en detaljplaneprocess för området kring varuhuset för att pröva vilka möjligheter som finns.

*Ingka group är den största franchisetagaren inom IKEA. Ingka group driver 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 30 marknader. Sverige är en av dessa marknader.

Mat och dryck är ett fortsatt viktig inslag i framtidens center för livet hemma.
I det center för livet hemma som ska byggas i Malmö ska kunderna få hjälp att förlänga livet på sina produkter.
Varuhuset kommer att byggas om och till exempel utvecklas uppdelningen mellan ett plan för möbler och ett för tillbehör mot att istället erbjuda en komplett lösning för respektive rum i hemmet.
Göran Nilsson, VD Ingka Services.
Tobias Bogefors, varuhuschef, IKEA Sverige

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Vintern hos IKEA3.9.2021 09:10:01 CEST | Pressmeddelande

Vintern på IKEA hämtar även den inspiration från natur och tradition. Neutrala toner tillsammans med detaljer i skogens gröna skapar en lugn och mysig stämning. I dekorationerna återfinns material som papper gjort på restprodukter från annan produktion och växtdelar samt kannor tillverkade av hantverkare av vår partner inom socialt entreprenörskap, Doi Tung. På IKEA tycker vi att vardagen ska kännas lite mer speciell den här tiden på året. Tänd fler ljus inomhus, lys upp balkongen och trädgården. Lys upp vardagen för din granne också! VINTER 2021 Bringare och mugg i stengods är handgjord av duktiga hantverkare hos vår sociala entreprenör Doi Tung i norra Thailand. Ett initiativ som ger utsatta människor möjlighet till en hållbar inkomst. Bringaren och muggen har en rustik, ojämn utsida och en blank insida med vinterns gröna glasyr. - De är perfekta till julglöggen, men du kan såklart använda dem året om. För mig var det viktigt med en grov utsida och att den glaserade insidan skulle ha

IKEA bjuder in till sin första festival någonsin – en digital världsturné   1.9.2021 13:10:30 CEST | Pressmeddelande

För att hylla livet hemma bjuder IKEA in till en global 24-timmarsfestival. Torsdagen den 16 september förvandlar konstnärer, designers, DJs, kockar och många flera sina hem till virtuella scener och öppnar dörren till helt nya upplevelser. På deltagarlistan finns namn som MØ, Kaytranada, Loraine Jame, Kanis, Christer Fuglesang, Paul Svensson och Ilse Crawford.