IKEA

IKEA släpper sin hållbarhetsrapport och bekräftar att man är på väg mot klimatmålen för 2030

Dela
Verksamhetsåret 2021 (VÅ21)* innehöll utmaningar, men även viktiga steg mot målen som IKEA satt för 2030. Trots att effekterna av pandemin fortfarande är kännbara kunde i stort sett alla varuhus öppna på nytt och vardagen återgå till det något så när normala. Bland hållbarhetsresultaten finns förbättringar i värdekedjan som lett till att IKEAs klimatfotavtryck minskat ytterligare, lanseringen av ett interaktivt online-verktyg för cirkuläradesign-principer och ett stort kliv mot målet att endast använda förnybar energi.

IKEA Sustainability Report VÅ21 är framtagen av Inter IKEA koncernen och täcker samtliga insatser från alla delar av IKEAs franchisesystem och värdekedja. Under VÅ21 minskade IKEA sitt totala klimatfotavtryck med 1,6 miljoner ton CO2 eq i absoluta tal jämfört med VÅ16, vilket är en minskning med 5,8 %. Detta samtidigt som försäljningen överträffade tidigare toppnoteringar**. Minskningen beror främst på ett mer energieffektivt IKEA sortiment, mer förnybar energi i produktionen och en ökad andel växtbaserade livsmedel.

- Med två tredjedelar av tiden kvar till 2030 är vi på rätt väg och har uppnått en tredjedel av vår utsläppsminskning genom många steg på kort och medellång sikt. Vi har också planer på att ta itu med de långsiktiga stegen och de komplexa utmaningarna som återstår, som klimatfotavtrycket för material som används i IKEA sortimentet, säger Lena Pripp-Kovac, Chief Sustainability Officer på Inter IKEA koncernen och fortsätter:

- Klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och ökad ojämlikhet gör oss än mer beslutsamma att påskynda arbetet. Och även om klimatåtgärder innebär stora möjligheter, måste vi samtidigt säkerställa en rättvis övergång med ett särskilt fokus på mänskliga rättigheter i hela vår värdekedja.

Här är några av höjdpunkterna från verksamhetsåret 2021:

  • Ökad användning av förnybar energi i hela värdekedjan
  • 100 % förnybar el på ytterligare tio IKEA-marknader, inklusive Ryssland, vilket säkerställer att alla fabriker som IKEA äger globalt endast använder förnybar el
  • Vi skyndar på övergången till mer förnybar el ytterligare tack vare ett nytt program för våra 1 600 direktleverantörer.
  • En ny skogsagenda för 2030 med målet att öka biologisk mångfald, stödja försörjningsmöjligheter och minska klimatförändringar.
  • Mer än 99 % av det trä som används är nu FSC-certifierat eller återvunnet.
  • Ökad andel av växtbaserade livsmedel jämfört med köttbaserade alternativ och lanseringen av SOLHETTA – vårt betydligt mer energieffektiva och prisvärda sortiment med LED-glödlampor.
  • Lanseringen av prisvärda lösningar som gör det möjligt för människor att rena luften hemma (som luftrenaren STARKVIND) och generera ren energi.
  • Lanseringen av ett interaktivt online-verktyg för cirkulära design-principer som bygger på lärdomar från en cirkulär utvärdering av 9 500 produkter i IKEA sortimentet, publicerat på IKEA.com.
  • Uppnådd användning av 56 % förnybart och 17 % återvunnet material. Totalt är 73 % av materialet som köps in för vårt sortiment förnybart eller återvunnet***.
  • Fler cirkulära sätt att ta hand om och överlåta produkter från IKEA, inklusive renoverings- och återköpsinitiativ samt tillhandahållande av mer än 18 miljoner reservdelar.
  • Medlemskap i Science-based Targets for Nature Corporate Engagement Program och förberedelser för att kartlägga vilken effekt IKEAs värdekedja har på biologisk mångfald VÅ22.
  • Upprättande av nästa generations IWAY, som beskriver hur IKEA upphandlar produkter, tjänster, material och komponenter på ett ansvarsfullt sätt.

- Vår vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna är mer relevant än någonsin, säger Jon Abrahamsson Ring, VD för Inter IKEA koncernen och fortsätter:

- Vi fortsätter arbetet med att göra vårt utbud mer hållbart och prisvärt. Vi fasar ut mindre hållbara produkter och material och introducerar nya alternativ. Ett bra exempel är att vi ersatt nytillverkad polyester med återvunnen polyester, vilket resulterat i ett minskat klimatavtryck från polyesteranvändning med 45 % under VÅ21. Ett annat exempel är att vi har infört VÄRLDSKLOK, en ny växtbaserad färs.

I IKEAs hållbarhetsstrategi People & Planet Positive beskrivs ambitioner och åtaganden för att skapa en gemensam agenda inför 2030. Fler exempel på framsteg i hållbarhetsstrategin finns i den Sustainability Report som IKEA släppt för FY21 och den Climate Report för VÅ21 som är den första någonsin för IKEA.Rapporterna visar framsteg för hela IKEA värdekedjan, inklusive Inter IKEA koncernen, våra 12 franchisetagare och våra leverantörer. Varje del av IKEA-verksamheten sätter upp mål och riktlinjer för att kunna uppfylla strategin och möjliggöra relevanta aktiviteter lokalt. 

* VÅ21 är perioden från 1 september 2020 till 31 augusti 2021.

** På grund av effekterna av pandemin är en jämförelse med förra årets klimatavtryck inte representativ. Som väntat ökade klimatavtrycket för IKEA jämfört med VÅ20 eftersom försäljningen återhämtade sig efter pandemin. Klimatavtrycket för IKEA under VÅ21 uppskattas till 26,2 miljoner ton CO2e – en minskning med 5,8 % i absoluta tal jämfört med baslinjen (VÅ16), men en ökning med 5,7 % jämfört med föregående verksamhetsår (VÅ20).

*** 3 Dessa siffror har fått en utökad omfattning och inkluderar nu även förpackningar, vilket gör att de är svåra att jämföra med VÅ20 (60 % förnyelsebart och 10 % återvunnet material).

IKEA har ett övergripande klimatmål för 2030 som innebär att verksamheten ska bli klimatpositiv genom att minska utsläpp av växthusgaser med mer än vad hela värdekedjan för IKEA släpper ut, samtidigt som verksamheten växer. Detta ska uppnås utan att förlita sig på koldioxidkompensation. I målet ingår att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser från värdekedjan för IKEA med minst 15 % jämfört med VÅ16 till 2030. Den nuvarande minskningen mot målet är 5,8 %. Med hänsyn till den beräknade tillväxten under samma period motsvarar målet en minskning av det genomsnittliga klimatavtrycket per produkt med uppskattningsvis 70 %. Dessutom finns delmål för särskilda delar av värdekedjan för IKEA. Mer information finns i Climate Report från IKEA för VÅ21.

Om IKEA

IKEA erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning av hög kvalitet som tillverkas med omsorg om människor och miljö. Det finns flera företag med olika ägare som drivs under varumärket IKEA och alla delar samma vision: att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA grundades i Sverige 1943. 

Om IKEA Franchisesystemet

IKEA Retaill bedrivs genom ett franchisesystem med franchisetagare som auktoriseras för en marknad och för att sälja IKEA produktsortiment inom angivna geografiska områden. Inter IKEA Systems B.V. är ägare till IKEA Konceptet och är global franchisegivare för IKEA, och ger även olika IKEA företag i uppdrag att utveckla produktsortiment, leverera produkter och ta fram kommunikationslösningar. Idag är det 12 olika företagsgrupper som har rätt att äga och driva IKEA försäljningskanaler under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V. Om Inter IKEA koncernenInter IKEA koncernen omfattar Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG och IKEA Industry AB och deras tillhörande verksamheter. Inter IKEA Holding B.V. är ett holdingbolag för Inter IKEA koncernen.Det finns flera företag med olika ägare som drivs under varumärket IKEA och alla delar samma vision: att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA grundades i Sverige 1943 av Ingvar Kamprad.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Jon Abrahamsson Ring, Chief Executive Officer, Inter IKEA Group
Jon Abrahamsson Ring, Chief Executive Officer, Inter IKEA Group
Ladda ned bild
Lena Pripp Kovac, Chief Sustainability Officer, Inter IKEA Group
Lena Pripp Kovac, Chief Sustainability Officer, Inter IKEA Group
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye