IKEA storsatsar i Stockholm – investerar 1,7 miljarder kronor

IKEA investerar 1,7 miljarder kronor i Stockholm. En investering som på allvar ska göra skillnad för kunder, medarbetare och miljö i Stockholm. Under de närmaste fem åren vill IKEA växa i syfte att nå fler av de många människorna. Fyra nya enheter planeras, i olika format, runt om i huvudstadsområdet.

IKEA storsatsar i Stockholm.

- Vi kommer att se till att IKEAs sortiment och heminredningskompetens blir ännu mer tillgängligt för våra kunder i Stockholm. IKEA är på en globalt omfattande och ambitiös resa mot att skapa ett mer prisvärt, tillgängligt och hållbart IKEA, och med denna satsning kommer Stockholm ligga i framkant av det nya och framtida IKEA, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.

Stockholm växer och beräknas öka kraftigt i antal invånare till 2025, människor som behöver få vardagen att fungera och ett hem att trivas i. IKEA ska växa med stockholmarna genom att finnas där människorna är och där livet händer.

De fyra enheterna kommer alla att vara mindre i storlek än ett klassiskt IKEA-varuhus, mellan 800 - 15,000m2, beroende på plats och inriktning. Enheterna kommer att etableras på platser som ska komplettera de befintliga varuhusen i Barkarby och Kungens kurva, utifrån ambitionen att inom fem år nå 350 000 fler av de många människorna i Stockholm.

Investeringen på 1,7 miljarder kronor kommer till största del att gå till att etablera de nya enheterna, men IKEA satsar också stort på att skapa en ännu bättre kundupplevelse och arbetsplats i de befintliga varuhusen, Kungens Kurva och Barkarby. Under kommande femårsperiod planerar IKEA att rekrytera över 500 medarbetare i Stockholm.

- Vi är glada över vår starka tillväxt i Sverige och att IKEA kan göra denna satsning i huvudstaden på vår hemmamarknad. Att vi kan fortsätta växa och skapa fler arbetstillfällen, samtidigt som vi visar vägen för hur det framtida IKEA ska se ut, med varuhusen som bas, kompletterat med mer citynära, mindre IKEA-enheter och därtill en fullt integrerad e-handel, säger Cecilia Fritzson Gårdnäs, regionchef Stockholm, IKEA Sverige.

Fakta: IKEA i Stockholm 2020

IKEA öppnade sitt första varuhus i Stockholm 1965 i Kungens Kurva. Byggnaden har blivit ett landmärke och är idag kulturminnesmärkt. 1993 öppnade varuhuset i Barkarby och 2016 invigdes IKEAs första planeringsstudio i Sverige, IKEA Kök, på Regeringsgatan 65.

IKEA storsatsar i Stockholm.
Lena Herder, landschef IKEA Sverige
Cia Fritzson Gårdnäs, regionchef IKEA Sverige

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och