IKEA Sverige minskar matsvinn i sina varuhus med 43 procent - sparat motsvarande 1,2 miljoner måltider på fyra år

IKEA Sverige bidrar till att Ingka koncernen minskat sitt matavfall i sina varuhus med hela 50 procent. Vilket i sin tur bidrar till IKEAs mål att vara cirkulärt och klimatpositivt senast år 2030*. Matsvinnet på IKEA mäts och registreras med hjälp av AI-teknik och smarta vågar för att samla in data om vad som går till spillo och varför. Dessutom utforskar och testar Ingka koncernen även lösningar som gör oundvikligt matsvinn till energi och näringsämnen.
I dag på ”International Day of Awarness of food Loss and Waste” kan IKEA Sverige berätta att bolaget minskat sitt matsvinn med 43 procent på fyra år, vilket motsvarar hela 1 270 088 måltider eller 2 184,6 ton CO2e utsläpp under samma period.

IKEA Sverige har minskat sitt matsvinn med 43 procent på fyra år, vilket motsvarar hela 1 270 088 måltider eller 2 184,6 ton CO2e utsläpp under samma period. Omkring en tredjedel av all mat som produceras och skördas runt om i världen går idag till spill och står därmed för mellan åtta och tio procent av de globala utsläppen av växthusgaser.

Målet att minska produktionen av matavfall på IKEA med 50 procent globalt, sattes år 2017 som en del av IKEAs målsättning att bli cirkulärt och klimatpositivt senast år 2030**.

IKEA Sverige lagar och serverar mat till runt 20 miljoner kunder årligen i sina 21 varuhus och såg en möjlighet att ta itu med frågan om matsvinn genom att kombinera medarbetares medvetenhet med teknik.

En viktig faktor för att lyckas med arbetet är dels användningen av artificiell intelligens genom Ingkas partnerskap med företaget Winnow Solutions, dels ett omfattande utbildningsprogram för alla medarbetare som arbetar med mat. Verktyget Winnow Vision AI, som använder samma typ av teknik som finns i förarlösa bilar, mäter och registrerar matsvinn på IKEAs restauranger, bistros och Swedish Food Markets, världen över.

- Vi är glada att vi genom att kombinera våra medarbetares kunskap med smart teknik kunnat minska matsvinnet med 43 procent på fyra år och fortsätter att arbeta med frågan genom olika initiativ, säger Marcus Carlsson, Food Manager på IKEA Sverige.

* Att bli klimatpositiv innebär att minska växthusgasutsläppen med mer än vad värdekedjan från IKEA släpper ut till 2030 samtidigt som IKEA växer. IKEA har anslutit sig till Parisavtalet och att bidra till att begränsa den globala temperaturhöjningen till 1,5 °C över för-industriella nivåer. Detta inkluderar ett åtagande om att halvera de absoluta netto-utsläppen av växthusgaser från den totala värdekedjan för IKEA till 2030. Vi ska uppnå detta genom att drastiskt minska utsläppen av växthusgaser genom att arbeta mot vetenskapliga mål och genom att ta bort kol från atmosfären genom naturliga processer och lagra det i mark, växter och produkter genom bättre skogs- och jordbruksförvaltning inom värdekedjan för IKEA. Vi kommer att bidra till ytterligare minskade växthusutsläpp i samhället genom att gå längre än till oss själva, till exempel genom att göra det möjligt för kunderna att producera förnybar energi hemma. Läs mer om IKEAs åtagande här.

** Målet att minska matavfallet med 50 procent för Ingka koncernen mäts som en minskning för alla varuhus tillsammans jämfört med en baslinje som fastställdes 2017. I juli 2022 var minskningen av matavfall 54 procent.

International Day of Awareness of Food Loss and Waste 2022 (unep.org)

Marcus Carlsson, Food Manager på IKEA Sverige.