IKEA Sverige skänker en miljon till världens HBTQI+ flyktingar

Överskottet av försäljningen av IKEAs regnbågskasse, som gjorde succé under förra året, går återigen till UNHCR:s arbete för att skydda HBTQI+ personer på flykt.

– Vi är väldigt glada att IKEA fortsätter vara en sådan stark partner till UNHCR och att de hjälper de allra mest utsatta. HBTQI+ personer är ofta dubbelt sårbara, många har inte bara tvingats fly från sitt hemland utan även från sin familj, enbart på grund av sin sexuella identitet. Här gör IKEA:s stöd en stor skillnad, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

– HBTQI+ personer över hela världen utsätts dagligen för diskriminering, våld och hot; många har inget annat val än att fly och även på flykt fortsätter utsattheten. Vi är väldigt tacksamma och glada över att allt överskott från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda HBTQI+ flyktingar. Det här stödet är otroligt viktigt, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

– Vi är glada över att vi tillsammans med våra kunder kan bidra till att UNHCR kan fortsätta sitt så viktiga arbete med HBTQ+-flyktingar. Regnbågskassen är mer än bara en produkt för oss, det är en symbol för allas rätt att vara sig själv, säger Cornelia Kaufmann, Country People & Culture Manager IKEA Sverige.

UNHCR anser att människor som utsätts för våld, omänsklig behandling eller allvarlig diskriminering på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet ska bli erkända som flyktingar.