IKEA Sverige skänker en miljon till världens HBTQI+ flyktingar

Överskottet av försäljningen av IKEAs regnbågskasse, som gjorde succé under förra året, går återigen till UNHCR:s arbete för att skydda HBTQI+ personer på flykt.

– Vi är väldigt glada att IKEA fortsätter vara en sådan stark partner till UNHCR och att de hjälper de allra mest utsatta. HBTQI+ personer är ofta dubbelt sårbara, många har inte bara tvingats fly från sitt hemland utan även från sin familj, enbart på grund av sin sexuella identitet. Här gör IKEA:s stöd en stor skillnad, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

– HBTQI+ personer över hela världen utsätts dagligen för diskriminering, våld och hot; många har inget annat val än att fly och även på flykt fortsätter utsattheten. Vi är väldigt tacksamma och glada över att allt överskott från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda HBTQI+ flyktingar. Det här stödet är otroligt viktigt, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

– Vi är glada över att vi tillsammans med våra kunder kan bidra till att UNHCR kan fortsätta sitt så viktiga arbete med HBTQ+-flyktingar. Regnbågskassen är mer än bara en produkt för oss, det är en symbol för allas rätt att vara sig själv, säger Cornelia Kaufmann, Country People & Culture Manager IKEA Sverige.

UNHCR anser att människor som utsätts för våld, omänsklig behandling eller allvarlig diskriminering på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet ska bli erkända som flyktingar.

En tredjedel av företagens julbord ställs in – de anställda vill att pengarna går till välgörenhet10.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Sverige för UNHCR har tillsammans med BabyBjörn skickat 5000 bärselar till UNHCR:s flyktingläger i Colombia.4.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Flyktingkatastrofen i Venezuela är i dagsläget en av de värsta i världen. Nära fem miljoner människor är på flykt och de flesta flyr till eller genom grannlandet Colombia. Situationen är mycket svår, inte minst för de familjer som tvingats lämna allt för att fly våld, otrygghet och hot samt brist på mat och medicin i Venezuela. Många av flyktingarna vandrar långa sträckor genom flera länder, med barnen i famnen.