IKEA tackar alla medarbetare med 1,1 miljarder kronor för insatserna under pandemin

Ingka Group* tackar alla sina medarbetare med en gåva på 1,1 miljarder kronor för deras insatser under pandemin. I Sverige beräknas varje heltidsarbetande medarbetare få dryga 9 000 kronor – oavsett enhet, position och lönenivå.

Ingka Group skänker 110 miljoner euro – motsvarande 1,1 miljarder kronor – till alla medarbetare runt om i världen att dela på. Gåvan är ett sätt att visa uppskattning för allas insatser under pandemin.

- De senaste 18 månaderna har det blivit ännu tydligare att våra medarbetare är vår allra viktigaste tillgång. Under IKEAs kanske svåraste tid någonsin har de visat vad ”tillsammans” betyder och hur entreprenörsanda, mod ochkundfokus ser ut när det verkligen gäller. Våra medarbetare har burit IKEA genom pandemin och jag är övertygad om vi kommer ut på andra sidan ännu starkare, säger Lena Herder, landschef för IKEA Sverige.

Utbetalningen är en engångssumma för att belöna insatser under pandemin. Ingka Group erbjuder redan en årlig ”One IKEA”-bonus, baserad på enskilda bolags och enheters prestationer, samt en pensionsavsättning via lojalitetsprogrammet ”Tack!”.

- Omställningenatt möta våra kunder pånya sätt,har påskyndats under pandemin.Vi har reviderat planer, byggt om och tänkt om, med den envisa optimism som genomsyrar hela IKEA. Vi har mött kunder på nya sätt både fysiskt och digitalt och vi har lärt oss massor. Därför är jag glad att vi som arbetsgivare kan visa tacksamhet för den insatsen på detta sätt, säger Lena Herder.

En del i att stötta alla medarbetare under pandemin

Ingka Group driver varuhus på 32 marknader och har drygt 170000 medarbetare. Summan fördelas på alla som var anställda den 31 augusti 2021 och arbetar kvar när pengarna betalas ut i januari nästa år. Summan 9 000 kronor baseras på en heltidstjänst.

- Sedan pandemins början har vi strävat efter att stötta våra medarbetare – i linje med våra värderingar och vårt humanistiska synsätt – den här gåvan är en del i det arbetet, säger Ulrika Biesèrt, People & Culture manager på Ingka Group och tillägger att koncernen under covid-19 hanterat otroliga utmaningar och därmed visat hur förändringsbenägen och lösningsorienterad organisationen är.

För verksamhetsåret 2021 redovisade Ingka Group en total försäljning på 37,4 miljarder euro, en ökning med 6,3 procent jämfört med föregående års 35,2 miljarder euro. Online-försäljningens andel av den totala försäljningen ökade från 18 till 30 procent. Trots pandemin öppnade koncernen ytterligare 26 nya butiker.

*Ingka Group är den största franchisetagaren inom IKEA och driver varuhus på 32 marknader. Sverige är en av dessa marknader.

Lena Herder, landschef för IKEA Sverige.
Lena Herder, landschef för IKEA Sverige, på plats i Gallerian i Stockholm när satsningen där presenterades i somras.

IKEA släpper sin hållbarhetsrapport och bekräftar att man är på väg mot klimatmålen för 203018.1.2022 15:40:24 CET | Pressmeddelande

Verksamhetsåret 2021 (VÅ21)* innehöll utmaningar, men även viktiga steg mot målen som IKEA satt för 2030. Trots att effekterna av pandemin fortfarande är kännbara kunde i stort sett alla varuhus öppna på nytt och vardagen återgå till det något så när normala. Bland hållbarhetsresultaten finns förbättringar i värdekedjan som lett till att IKEAs klimatfotavtryck minskat ytterligare, lanseringen av ett interaktivt online-verktyg för cirkuläradesign-principer och ett stort kliv mot målet att endast använda förnybar energi.

Våren hos IKEA20.12.2021 09:00:05 CET | Pressmeddelande

Nu välkomnar vi våren med lätta naturmaterial som björk, bambu och bomull och ljusa, glada färger! Pastellrosa och mauve leker med det gräsgröna och grafiska linjer med svenska konstnären Hilma af Klints expressiva abstrakta målningar som inspiration. Med enkla, smarta och effektiva lösningar designade för att maximera ditt hems potential kan du nyttja oanvända platser. Låt dig inspireras av de konstnärliga handbroderade kuddfodral av Jordan River Foundation, grafiska taklampor och vardagliga objekt som kroken KNOPARE, tillverkade av återvunnet material från gamla fiskenät och rep. Nu kommer också en ny familj av vaser i olika former och storlekar designade av Ilse Crawford och hennes studio, StudioIlse. Tillverkade av återvunnet glas och munblåsta av skickliga hantverkare, blir de ett blickfång – med eller utan färska blommor. Vaserna har en taktil känsla med olika textur: lena och klara, matta och frostade och vissa med bubblor under glaset. Vaserna KONSTFULL visar att små, vardaglig

IKEAs medarbetare får dela på 1,1 miljard kronor - inom ramen för lojalitetsprogrammet Tack!   7.12.2021 13:09:35 CET | Pressmeddelande

Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen* i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension. I Sverige innebär det omkring 13 000 kronor per kvalificerad heltids-arbetande medarbetare.