IKEA tackar sina medarbetare med 1 miljard kronor

Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 105 miljoner Euro – drygt 1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen* i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension. I Sverige innebär det 13 780 kronor per kvalificerad heltidsarbetande medarbetare.

– Tack! är ett sätt att uppmärksamma våra medarbetares långsiktiga bidrag till IKEA genom åren, vilket naturligtvis känns extra bra efter detta mycket speciella år, säger Cornelia Kaufmann, Country People & Culture Manager på IKEA Sverige.

Lojalitetsprogrammet Tack! omfattar alla marknader runt om i världen inom Ingka-koncernen – den största franchisetagaren till IKEA. Medarbetare får samma summa oavsett enhet, position och lönenivå. Den som arbetar deltid får en summa som står i relation till antal arbetade timmar.

Summan sätts av till medarbetarens pension och för att kvalificera sig ska ha man ha jobbat fem sammanhängande verksamhetsår på IKEA. Till pensionen inkluderas även de första fyra åren retroaktivt. I Sverige innebär det för 2020 cirka 13 780 kronor till varje kvalificerad, heltidsarbetande medarbetare.

Sedan införandet 2013 har Tack! avsatt över 717 miljoner Euro (7,3 miljarder kronor) till IKEA-medarbetares pension globalt. Pengarna fördelas mellan alla marknader inom Ingka-koncernen, baserat på varje marknads andel av den totala lönesumman. Utbetalningen baseras på koncernens totala resultat under föregående räkenskapsår.

*Ingka koncernen är varumärket IKEA största franchisetagare och äger 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 31 marknader.

Cornelia Kaufmann, People & Culture Manager, IKEA Sverige

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar Buy Back Friday och ett nytt verktyg för att värdera begagnade möbler13.10.2020 13:00:38 CESTPressmeddelande

Under årets Black Friday kommer IKEA Sverige, tillsammans med 27 andra marknader, köpa tillbaka begagnade IKEA-möbler och på så vis uppmuntra fler till ett mer hållbart liv hemma. Det är första gången i IKEAs 77-åriga historia som tusentals möbler samtidigt och världen över köps tillbaka för att erbjudas ett nytt hem. IKEA Sverige lanserar även ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler.