IKEA till Manhattan under våren 2019

IKEA USA meddelar idag att de öppnar sin första citybutik i USA. Den kommande planeringsstudion mitt på Manhattan markerar starten för IKEAs strategi att finnas i stadskärnor och komma närmare människor i urbana miljöer. Planerad öppning är våren 2019.

Globalt utvecklas IKEA för att vara mer tillgängligt för kunder var de än befinner sig. Nyligen annonserades att 30 nya butiker ska etableras i stadskärnor de närmaste tre åren. Den kommande planeringsstudion i New York City är den första etableringen på USA-marknaden för detta format.

– Vi befinner oss i en snabbt föränderlig detaljhandel, och för att vara rustade för långsiktig tillväxt, omvandlar vi IKEA på ett sätt som gör det möjligt för oss att möta våra kunder där de är. New York City – den mest levande och dynamiska staden i USA och epicentret för detaljhandel, affärsverksamhet och kultur – är den naturliga platsen att öppna vår första citybutik, säger Lars Petersson, landschef IKEA USA.

Formatet med planeringsstudior skapades tillsammans med New York-bor som hjälpte IKEA under hela planeringsprocessen. Butiken öppnas på 999 Third Avenue under våren 2019 och kommer att fokusera på smarta lösningar för urbana och kvadratsmarta boenden. Det kommer att ge kunderna möjlighet att upptäcka, välja och beställa IKEA-produkter för leverans till sitt hem, vilket efterfrågas särskilt av stadskunder.

IKEA USA har redan gjort betydande investeringar för att förbättra kundernas upplevelse av e-handel och service, inklusive mer prisvärda hemleveranser, Beställ & Hämta, finansiering samt montering via TaskRabbit.

Planeringsstudion på Manhattan kommer att komplettera de befintliga varuhusen på New York-marknaden – Brooklyn, Elizabeth, Long Island och Paramus, som alla fortsätter att vara en viktig del av IKEA-upplevelsen. IKEA kommer också att bygga om varuhuset i Brooklyn och har nyligen öppnat ett nytt e-handelslager i Staten Island.

– Vi gläds åt nyheten att IKEA USA ska öppna en planeringsstudio mitt på Manhattan. IKEA vill nå de många människorna i stadskärnor och det är ett arbete som pågår på alla marknader runt om i världen. I Sverige har vi IKEA Kök i Stockholm stad som ett framgångsrikt exempel. Vi lär oss och inspireras i vårt fortsatta arbete med komma närmare våra kunder i de svenska storstäderna, säger Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Vårens nyheter på IKEA14.1.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Vårens nyhetslansering på IKEA berättar om en medveten och balanserad livsstil knuten till naturen och de tillhörigheter vi omger oss med. Hållbarhet, ödmjukhet och ett wabi-sabi-inspirerat förhållningssätt kännetecknar stilen. Den naturliga färgpaletten bjuder på milda toner kontrasterat med djupare färgskalor. Innovation och kreativitet möts i moderna möbler och traditionella, rustika föremål som både värnar om hälsan och håller i längden. Bland nyheterna i februari återfinns allt från lekfulla barntextilier och vackra korgar i naturmaterial till ett iögonfallande högblankt kök i mörkröd ton. Det aktiva sitt-/ståstödet LIDKULLEN är ett exempel på en möbel som uppmuntrar till mer hälsosamma sittvanor medan du arbetar. En av de innovativa nyheterna är GUNRID luftrenande gardiner, tillverkade av återvunna PET-flaskor. Det mineralbaserade materialet i gardinerna använder energin från dagsljus till att rena inomhusluften från föroreningar. Läs mer om vårens nyheter i pressmaterialet nedan