IKEA till Manhattan under våren 2019

IKEA USA meddelar idag att de öppnar sin första citybutik i USA. Den kommande planeringsstudion mitt på Manhattan markerar starten för IKEAs strategi att finnas i stadskärnor och komma närmare människor i urbana miljöer. Planerad öppning är våren 2019.

Globalt utvecklas IKEA för att vara mer tillgängligt för kunder var de än befinner sig. Nyligen annonserades att 30 nya butiker ska etableras i stadskärnor de närmaste tre åren. Den kommande planeringsstudion i New York City är den första etableringen på USA-marknaden för detta format.

– Vi befinner oss i en snabbt föränderlig detaljhandel, och för att vara rustade för långsiktig tillväxt, omvandlar vi IKEA på ett sätt som gör det möjligt för oss att möta våra kunder där de är. New York City – den mest levande och dynamiska staden i USA och epicentret för detaljhandel, affärsverksamhet och kultur – är den naturliga platsen att öppna vår första citybutik, säger Lars Petersson, landschef IKEA USA.

Formatet med planeringsstudior skapades tillsammans med New York-bor som hjälpte IKEA under hela planeringsprocessen. Butiken öppnas på 999 Third Avenue under våren 2019 och kommer att fokusera på smarta lösningar för urbana och kvadratsmarta boenden. Det kommer att ge kunderna möjlighet att upptäcka, välja och beställa IKEA-produkter för leverans till sitt hem, vilket efterfrågas särskilt av stadskunder.

IKEA USA har redan gjort betydande investeringar för att förbättra kundernas upplevelse av e-handel och service, inklusive mer prisvärda hemleveranser, Beställ & Hämta, finansiering samt montering via TaskRabbit.

Planeringsstudion på Manhattan kommer att komplettera de befintliga varuhusen på New York-marknaden – Brooklyn, Elizabeth, Long Island och Paramus, som alla fortsätter att vara en viktig del av IKEA-upplevelsen. IKEA kommer också att bygga om varuhuset i Brooklyn och har nyligen öppnat ett nytt e-handelslager i Staten Island.

– Vi gläds åt nyheten att IKEA USA ska öppna en planeringsstudio mitt på Manhattan. IKEA vill nå de många människorna i stadskärnor och det är ett arbete som pågår på alla marknader runt om i världen. I Sverige har vi IKEA Kök i Stockholm stad som ett framgångsrikt exempel. Vi lär oss och inspireras i vårt fortsatta arbete med komma närmare våra kunder i de svenska storstäderna, säger Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.