IKEA undersöker möjligheten att bygga ny distributionscentral i Södertälje

IKEA ska nu undersöka möjligheten att bygga en ny distributionscentral i Södertälje. Behovet att öka lager- och logistikkapacitet i stockholmsregionen är starkt kopplat till att IKEA växer i huvudstaden och en övergripande ambition att komma närmare kunderna på flera och nya sätt.

IKEA ska nu undersöka möjligheten att bygga en nydistributionscentral i Södertälje. Här arbete i IKEAs distributionscentral i Torsvik.

IKEA satsar stort i Stockholm och har sedan förra sommaren bland annat öppnat två större planeringstudios och till sommaren slår IKEA dessutom upp portarna till ett 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus i Gallerian.

– Tack vare nya butiksformat i och omkring Stockholm, flexiblaplanerings- ochleveranstjänster fysiskt och digitalt, samt ett brett utbud av hållbara och prisvärda produkter möter vi idag våra kunder där de finnsoch när de önskar. Samtidigt ställer vår expansion ökade krav på såväl lager- som logistikkapacitet i regionen, säger Hanna B Broman, Customer Fulfilment Manager på IKEA Sverige.

Det är mot den bakgrunden som IKEA och Södertälje kommun tecknat ett avtal som ger IKEA möjlighet att under ett drygt års tid undersöka möjligheten att bygga en helt ny distributionscentral i kommunen. En central som skulle fungera som lager, men lika mycket utgöra ett nav för transporter till och från IKEAs olika enheter runt om i Stockholmsregionen.

– Tack vare avtalet kan vi nu genomföra en rad olika tekniska utredningar som krävs för att IKEA ska kunna fatta beslut om nästa steg, som antingen innebär att vi tecknar ett köpeavtal eller att vi tackar nej till möjligheten, förklarar Hanna B Broman.

Markområdet som IKEA nu har tillgång till är på 82 000 kvadratmeter i logistik- och industriområdet Stockholm syd, vilket innebär en möjlighet att bygga en distributionscentral på upp till 41 000 kvadratmeter.

IKEA satsar i och kring Stockholm
IKEA öppnade under 2021 två större planeringsstudiosi Bromma och i Sickla där kundentillsammans mednågon av våra experter kan planeramer komplexa lösningar som kök, bad- och sovrum samt förvaring.Men ävenhjälp att beställa och hittabästa sättatt transporterahemvarorna.

Till sommaren öppnar IKEA även sitt 8 000 kvadratmeter stora cityvaruhusi Gallerian. Cityvaruhuset innehåller inget tag-själv-lager, utan större artiklar kommer levereras direkt till kunder.

Som del av expansionen i Stockholm investerar IKEA även i nuvarande varuhusi Kungens Kurva och Barkarby. Med satsningen i Stockholm kommer IKEA att rekrytera 500 nya medarbetare i Stockholm under de närmsta åren. I den nya citybutiken i Gallerian kommer det arbeta runt 120 personer.

Hanna B Broman, Customer Fulfilment Manager på IKEA Sverige.

Finalisterna i IKEAs globala arkitektur-tävling utsedda     29.4.2022 13:40:07 CEST | Pressmeddelande

Tre finalister har nu utsetts i den globala tävlingenför arkitekt-studenter som IKEA* utlyste tidigare i vår. Uppgiften som studenter över hela världen tog sig an gick ut på att designa prisvärda och hållbara mini-hus som passar i den tillfälliga skog som byggs vid Magasin 405 i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg. Tävlingen är en av flera satsningar som IKEA genomför under stadsmässan H22 City Expo i sommar.