IKEA uppmanar ägare av SUNDVIK skötbord/byrå att kontrollera att möbeln är riktigt monterad

IKEA uppmanar alla kunder som har SUNDVIK skötbord/byrå att fästa klaffen med de medföljande säkerhetsbeslagen. Om man har slängt eller tappat bort beslagen kan man kontakta IKEA för att få nya utan kostnad.
SUNDVIK skötbord byrå vit

IKEA har tagit emot tre rapporter om incidenter där klaffen på SUNDVIK skötbord/byrå har lossnat och barn har fallit ner från skötbordet. I dessa fall har säkerhetsbeslagen inte använts enligt bruksanvisningen.

– Säkra produkter har alltid högsta prioritet hos IKEA och vi är väldigt ledsna över att höra om de här incidenterna, men tacksamma över att barnen, enligt den information vi har fått, mår bra. IKEA har nu vidtagit försiktighetsåtgärder och kommer att ytterligare förbättra produktkommunikationen, säger Emelie Knoester, affärsområdeschef på Barnens IKEA.

IKEA har fått rapporter om att kunder använder möbeln som ett fällbart skötbord där klaffen fälls upp och ner flera gånger per dag. Dessutom används inte säkerhetsbeslagen enligt instruktionerna. Produkten är avsedd att användas när man byter blöjor på små barn. När blöjperioden är över kan den användas som förvaringsmöbel genom att klaffen fälls in.

Som en försiktighetsåtgärd uppmanar IKEA samtliga kunder att kontrollera att möbeln används enligt bruksanvisningen. Alla kunder som har ett SUNDVIK skötbord/byrå och har slängt eller tappat bort säkerhetsbeslagen, uppmanas att kontakta IKEA för att få nya beslag utan kostnad. Kunderna behöver inte uppvisa något kvitto eller annat inköpsbevis.

IKEA anser att produkten är säker när den används som den är avsedd att användas och enligt medföljande instruktioner.

För mer information, se IKEA.se/återkallelser. Kunder som har eventuella frågor uppmanas kontakta IKEAs kundservice på 0775-700 500 eller IKEA.se/kontakt.

Frågor från journalister om återkallelsen hänvisas till IKEAs pressjour, 0476-44 07 70.

SUNDVIK skötbord byrå vit
SUNDVIK skötbord byrå gråbrun