IKEA uppmanar ägare av SUNDVIK skötbord/byrå att kontrollera att möbeln är riktigt monterad

IKEA uppmanar alla kunder som har SUNDVIK skötbord/byrå att fästa klaffen med de medföljande säkerhetsbeslagen. Om man har slängt eller tappat bort beslagen kan man kontakta IKEA för att få nya utan kostnad.

SUNDVIK skötbord byrå vit

IKEA har tagit emot tre rapporter om incidenter där klaffen på SUNDVIK skötbord/byrå har lossnat och barn har fallit ner från skötbordet. I dessa fall har säkerhetsbeslagen inte använts enligt bruksanvisningen.

– Säkra produkter har alltid högsta prioritet hos IKEA och vi är väldigt ledsna över att höra om de här incidenterna, men tacksamma över att barnen, enligt den information vi har fått, mår bra. IKEA har nu vidtagit försiktighetsåtgärder och kommer att ytterligare förbättra produktkommunikationen, säger Emelie Knoester, affärsområdeschef på Barnens IKEA.

IKEA har fått rapporter om att kunder använder möbeln som ett fällbart skötbord där klaffen fälls upp och ner flera gånger per dag. Dessutom används inte säkerhetsbeslagen enligt instruktionerna. Produkten är avsedd att användas när man byter blöjor på små barn. När blöjperioden är över kan den användas som förvaringsmöbel genom att klaffen fälls in.

Som en försiktighetsåtgärd uppmanar IKEA samtliga kunder att kontrollera att möbeln används enligt bruksanvisningen. Alla kunder som har ett SUNDVIK skötbord/byrå och har slängt eller tappat bort säkerhetsbeslagen, uppmanas att kontakta IKEA för att få nya beslag utan kostnad. Kunderna behöver inte uppvisa något kvitto eller annat inköpsbevis.

IKEA anser att produkten är säker när den används som den är avsedd att användas och enligt medföljande instruktioner.

För mer information, se IKEA.se/återkallelser. Kunder som har eventuella frågor uppmanas kontakta IKEAs kundservice på 0775-700 500 eller IKEA.se/kontakt.

Frågor från journalister om återkallelsen hänvisas till IKEAs pressjour, 0476-44 07 70.

SUNDVIK skötbord byrå vit
SUNDVIK skötbord byrå gråbrun

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och