IKEA utökar testet med sin allra första second hand-butik – flyttar till större lokaler

IKEA tar nu nästa steg i testet med sin allra första second hand-butik. Detta genom att i juli flytta till nya och större lokaler på Retuna Återbruksgalleria. Butiken fungerar som en testbädd där idéer, nya arbetssätt och samarbeten provas i praktiken. I lokaler på hela 300 kvadratmeter vill IKEA skala upp sina lärdomar och bättre möta kundernas förväntningar för att på så vis kunna nå ännu fler.

IKEAs allra första renodlade second hand-butik fungerar som testbädd där idéer, nya arbetssätt och samarbeten provas i praktiken. Foto: Henrik Mill.

– Vi har redan lärt oss massor av vårt test, men är inte färdiga ännu. Därför skalar vi nu upp testet för att kunna ta med oss lärdomarna in i alla våra varuhus, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige, och fortsätter:

– På Retuna fortsätta vi att utforska hur vi kan förlänga livet på våra produkter och därmed hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma. Genom att utmana dagens syn på avfall har vi fått erfarenheter som tagit oss närmare fler av de många människorna och deras vardag.

I second hand-butiken i Retuna Återbruksgalleria säljs möbler och heminredning från IKEA som Eskilstunaborna skänkt. Här får produkterna en andra chans efter att ha rengjorts och reparerats samtidigt som IKEA testar och utvecklar framtidens cirkulära affärsmodell. Nästa steg i detta globala test blir nu att gå från 72 kvadratmeter till cirka 300.

Förutom större lokaler, har sortimentet utökats med andra sorters möbler och heminredning som tack vare helt nya metoder kan rengöras och repareras och därmed säkra IKEAs höga krav på produktsäkerhet och kvalitet.

För mer information kontakta:
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

Fakta:

• Senast år 2030 ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.

• För att förlänga livet på våra möbler arbetar vi på IKEA för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Förra året gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra fynd-avdelningar över hela världen.

• Tack vare butiken i Retuna Återbruksgalleria tar IKEA nästa steg i det arbetet.

• Samarbetet med ReTuna hjälper IKEA att bättre förstå varför vissa IKEA produkter blir avfall, vilket tillstånd de är i när de slängs, hur människor resonerar när de väljer att donera eller lämna produkterna till återvinning och om det finns ett intresse av att köpa produkterna om vi kan rädda dem.

• IKEAs second hand-butik i Retuna öppnade i november förra året och planeras ha öppet oktober ut.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige. Foto: Henrik Mill.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Julinyheter på IKEA4.6.2021 10:00:03 CEST | Pressmeddelande

Vilka prioriteringar vi än gör i livet, har vi alla samma behov av att vara utvilade och känna oss laddade. I sommar och sensommar finns chansen att ladda om hemmet. Oavsett om vi bor stort eller litet, eller vilken budget vi har, kan hemmet bli den självklara platsen för återhämtning, balans och ny energi. Nu finns tid att skapa avslappnande rum. Ett sovrum för total avkoppling i sommar och ett hemmakontor för total uppkoppling i höst. En bättre vardag börjar med en god natts sömn. Vakna upp laddad för en ny dag – vare sig det är lördag eller måndag. Säljstart: Juli 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus. Ladda ner högupplösta produkt- och miljöbilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: NYHET: Press-information: Ladda ner pressbilder: Augusti 2021 HÖSTKVÄLL kollektion - På IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus med undantag av Kållered. På tillfälligt besök. Bildbank