IKEA utökar testet med sin allra första second hand-butik – flyttar till större lokaler

IKEA tar nu nästa steg i testet med sin allra första second hand-butik. Detta genom att i juli flytta till nya och större lokaler på Retuna Återbruksgalleria. Butiken fungerar som en testbädd där idéer, nya arbetssätt och samarbeten provas i praktiken. I lokaler på hela 300 kvadratmeter vill IKEA skala upp sina lärdomar och bättre möta kundernas förväntningar för att på så vis kunna nå ännu fler.

IKEAs allra första renodlade second hand-butik fungerar som testbädd där idéer, nya arbetssätt och samarbeten provas i praktiken. Foto: Henrik Mill.

– Vi har redan lärt oss massor av vårt test, men är inte färdiga ännu. Därför skalar vi nu upp testet för att kunna ta med oss lärdomarna in i alla våra varuhus, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige, och fortsätter:

– På Retuna fortsätta vi att utforska hur vi kan förlänga livet på våra produkter och därmed hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma. Genom att utmana dagens syn på avfall har vi fått erfarenheter som tagit oss närmare fler av de många människorna och deras vardag.

I second hand-butiken i Retuna Återbruksgalleria säljs möbler och heminredning från IKEA som Eskilstunaborna skänkt. Här får produkterna en andra chans efter att ha rengjorts och reparerats samtidigt som IKEA testar och utvecklar framtidens cirkulära affärsmodell. Nästa steg i detta globala test blir nu att gå från 72 kvadratmeter till cirka 300.

Förutom större lokaler, har sortimentet utökats med andra sorters möbler och heminredning som tack vare helt nya metoder kan rengöras och repareras och därmed säkra IKEAs höga krav på produktsäkerhet och kvalitet.

För mer information kontakta:
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

Fakta:

• Senast år 2030 ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.

• För att förlänga livet på våra möbler arbetar vi på IKEA för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Förra året gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra fynd-avdelningar över hela världen.

• Tack vare butiken i Retuna Återbruksgalleria tar IKEA nästa steg i det arbetet.

• Samarbetet med ReTuna hjälper IKEA att bättre förstå varför vissa IKEA produkter blir avfall, vilket tillstånd de är i när de slängs, hur människor resonerar när de väljer att donera eller lämna produkterna till återvinning och om det finns ett intresse av att köpa produkterna om vi kan rädda dem.

• IKEAs second hand-butik i Retuna öppnade i november förra året och planeras ha öppet oktober ut.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige. Foto: Henrik Mill.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Vintern hos IKEA3.9.2021 09:10:01 CEST | Pressmeddelande

Vintern på IKEA hämtar även den inspiration från natur och tradition. Neutrala toner tillsammans med detaljer i skogens gröna skapar en lugn och mysig stämning. I dekorationerna återfinns material som papper gjort på restprodukter från annan produktion och växtdelar samt kannor tillverkade av hantverkare av vår partner inom socialt entreprenörskap, Doi Tung. På IKEA tycker vi att vardagen ska kännas lite mer speciell den här tiden på året. Tänd fler ljus inomhus, lys upp balkongen och trädgården. Lys upp vardagen för din granne också! VINTER 2021 Bringare och mugg i stengods är handgjord av duktiga hantverkare hos vår sociala entreprenör Doi Tung i norra Thailand. Ett initiativ som ger utsatta människor möjlighet till en hållbar inkomst. Bringaren och muggen har en rustik, ojämn utsida och en blank insida med vinterns gröna glasyr. - De är perfekta till julglöggen, men du kan såklart använda dem året om. För mig var det viktigt med en grov utsida och att den glaserade insidan skulle ha

IKEA bjuder in till sin första festival någonsin – en digital världsturné   1.9.2021 13:10:30 CEST | Pressmeddelande

För att hylla livet hemma bjuder IKEA in till en global 24-timmarsfestival. Torsdagen den 16 september förvandlar konstnärer, designers, DJs, kockar och många flera sina hem till virtuella scener och öppnar dörren till helt nya upplevelser. På deltagarlistan finns namn som MØ, Kaytranada, Loraine Jame, Kanis, Christer Fuglesang, Paul Svensson och Ilse Crawford.