IKEA utökar testet med sin allra första second hand-butik – öppnar idag i större lokaler

Idag tog IKEA nästa steg i testet med sin allra första second hand-butik. Detta genom att flytta in i nya och större lokaler på Retuna Återbruksgalleria. I de nya och 300 kvadratmeter stora lokalerna ska IKEA testa nya arbetssätt och samarbeten för att nå ännu fler.

I second hand-butiken i Retuna Återbruksgalleria får produkterna en andra chans efter att ha rengjorts och reparerats. Foto: Henrik Mill

– Vi har redan lärt oss massor av vårt test, men har fortfarande mer att lära. Därför skalar vi nu upp testet. I den nya butiken fortsätta vi att utforska hur vi kan förlänga livet på våra produkter och därmed hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

I second hand-butiken i Retuna Återbruksgalleria säljs möbler och heminredning från IKEA som Eskilstunaborna skänkt. Här får produkterna en andra chans efter att ha rengjorts och reparerats samtidigt som IKEA testar och utvecklar framtidens cirkulära affärsmodell. Genom att gå från 72 kvadratmeter till cirka 300 tar IKEA nästa steg i detta globala test.

Förutom större lokaler, har lärdomar och godkända tester av rengöring och reparationsmetoder som uppfyller IKEAs krav på produktsäkerhet och kvalitet, gjort att sortimentet i butiken kan utökats med fler sorters möbler och heminredning.

- Nu skapar vi en ännu attraktivare second hand upplevelse här på Retuna samtidigt som vi tar lärdomarna härifrån vidare ut i världen, avslutar Jonas Carlehed.

För mer information kontakta:
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

Fakta:

• Senast år 2030 ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.

• För att förlänga livet på våra möbler arbetar vi på IKEA för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Förra året gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra fynd-avdelningar över hela världen.

• Tack vare butiken i Retuna Återbruksgalleria tar IKEA ett stort steg i det arbetet.

• Samarbetet med ReTuna hjälper IKEA att bättre förstå varför vissa IKEA produkter blir avfall, vilket tillstånd de är i när de slängs, hur människor resonerar när de väljer att donera eller lämna produkterna till återvinning och om det finns ett intresse av att köpa produkterna om vi kan rädda dem.

• IKEAs second hand-butik i Retuna öppnade i november förra året och planeras ha öppet oktober ut.

I second hand-butiken i Retuna Återbruksgalleria säljs möbler och heminredning från IKEA som Eskilstunaborna skänkt. Foto: Henrik Mill
Idag tog IKEA nästa steg i testet med sin allra första second hand-butik. Detta genom att flytta in i nya och större lokaler på Retuna Återbruksgalleria. Foto: Henrik Mill
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige. Foto: Henrik Mill

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Idag öppnar IKEA sin planeringsstudio i Bromma Blocks14.7.2021 10:11:41 CEST | Pressmeddelande

Idag öppnar IKEA den första enheten i sin Stockholmsatsning - en planeringsstudio i Bromma Blocks. Planeringsstudion är ett mindre butiksformat där kunderna kan få hjälp att planera och beställa anpassade heminredningslösningar med fokus på kök, sov- och badrum samt förvaring. Innan 2025 ska fyra nya enheter i olika format öppnas i Stockholm - där cityvaruhuset i Gallerian är en.