IKEA utvecklas för att bättre möta kunderna

Dela

Det framgångsrika IKEA-konceptet har i 75 år gjort det möjligt för miljontals kunder att möblera sina hem. Nu accelererar IKEA sin framgångsresa mot kommande 75 år. Vi kommer att investera i digitala upplevelser, hållbarhet, snabbare hemleveranser och ett bättre kundmöte. Ett stort förbättringsarbete genomförs i alla delar av verksamheten, där en betydande del är att Ingka-koncernen* också förändrar sin organisation.

– Vi kommer att införa en helt ny organisation, bättre anpassad för att möta våra kunder, framtiden och i ett detaljhandelslandskap i ständig förändring. Det nya IKEA ska möta kunderna där de finns och på deras villkor, på ett snabbare och enklare sätt. För att möjliggöra detta behöver vi förbättra i hur vi leder, arbetar och organiserar oss, säger Håkan Svedman, landschef för IKEA Sverige.

Under de kommande två åren beräknas 11 500 nya jobb att skapas inom Ingka-koncernen globalt. Nya varuhus och citybutiker ska etableras, omfattande investeringar inom digitalisering och hållbarhet väntas samt ökad kapacitet för att bättre och snabbare möta och leverera hem till kunderna. Samtidigt kan det under samma tidsperiod bli aktuellt med en minskning av 7 500 tjänster fördelat över Ingka-koncernens 30 marknader och 160 000 anställda. Inom ramen för detta läggs därför nu ett varsel på 650 tjänster i Sverige, vilket kommer att beröra tjänstemannasektorn inom Ingka-koncernen, främst vid kontoren i Malmö (220), Helsingborg (250) och Älmhult (100). Övriga 80 tjänster är fördelade brett över landet.

– När vi nu står inför att göra förbättringar i vår organisation, är det med stor respekt för att medarbetare påverkas. Så fort vi vet vilka medarbetare som blir berörda kommer vi, i enlighet med våra värderingar och tillsammans med facket, att stötta varje individ så mycket vi kan i hopp om att hitta bästa möjliga lösning för medarbetarnas nästa steg, inom eller utanför IKEA, säger Karin Bergman, HR-chef IKEA Sverige.

Ett nytt och bättre IKEA – närmare kunden

Ingka-koncernen har, såväl i Sverige som globalt, gått bra i många år och förändringen som nu sker görs i en tid då företaget har en stark grund att stå på.

– Vi har lyssnat på våra kunder och deras behov. Vi agerar nu när företaget står starkt, för att vi ska kunna fortsätta vår framgångsresa. IKEA ska vara ledande även online, säger Håkan Svedman.

Arbetet med att skapa ett mer tillgängligt IKEA som möter kunderna i flera olika kanaler har pågått i flera år. På den svenska marknaden har det inneburit nya butiksformat som IKEA KÖK på Regeringsgatan i Stockholm, mobila applikationer som IKEA Samsyn, nya servicetjänster och snabbare leveranser. Affärsmodellen har gjorts om i grunden och nu fortsätter omställningen på en organisatorisk nivå, vilket spänner över hela koncernen, inte bara i Sverige.

– Vi fortsätter att växa och har en stark utvecklingskurva. Vi kommer att lägga större vikt vid att göra våra befintliga varuhus ännu bättre men också på att möta våra kunder där och när de vill. Vi förnyar och återuppfinner vår verksamhet på ett sätt som inspireras av vår historia, kultur och värderingar, säger Tolga Öncü, retailchef Ingka-koncernen.

Varuhusen spelar fortsatt en avgörande roll

I 75 år har varuhusen varit en avgörande del av IKEAs framgång – och så kommer de fortsatt att vara. IKEA-varuhusen är mycket uppskattade av kunderna. Här finns inspiration och lösningar för hemmets alla rum och här lever och andas IKEA-kulturen. Här kan man klämma och känna på alla 10 000 produkter. Men varuhusens roll kommer delvis att förändras, redan idag är samtliga 20 varuhus i Sverige också lokala lager för e-handlade kunder**. 

KONTAKT:

Berör dina frågor den svenska verksamheten, kontakta:

För snabbast möjligast kontakt vänligen skriv till oss på Twitter: @IKEASverige
Vi övervakar och besvarar inlägg och direktmeddelanden.

Som journalist är du även välkommen att ringa till IKEA Sveriges pressjour: 0476-44 07 70. 

Har du frågor av global karaktär, kontakta:

Ingka Group Media Relations, 0709-93 63 76, corporate.communications.gl@ikea.com

*Ingka-koncernen äger och driver IKEA-varuhus enligt franchiseavtal med Inter IKEA Systems BV. Ingka-koncernen är världens största heminredningshandlare som driver 367 IKEA-varuhus på 30 marknader. Totalt finns elva franchisetagare världen, med sammanlagt 422 varuhus i över 50 länder. 

**Via varuhusen når IKEA 36 miljoner kunder i Sverige årligen, över 800 miljoner globalt. Men den stora tillväxten sker online. IKEA i Sverige hade en tillväxt inom e-handel under föregående år på över 40 %. Jämfört med året innan hade vi åtta miljoner fler besök (98 miljoner) på ikea.se och trenden är tilltagande. Globalt ökade andelen besökare på ikea.com, från 2,1 miljarder till 2,35 miljarder.

IKEA utvecklas för att bättre möta kunderna
Fler videor

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Flaggor utanför IKEA-varuhus
Flaggor utanför IKEA-varuhus
Ladda ned bild

Om

IKEA



IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum