IKEA utvecklas för att bättre möta kunderna
– Vi kommer att införa en helt ny organisation, bättre anpassad för att möta våra kunder, framtiden och i ett detaljhandelslandskap i ständig förändring. Det nya IKEA ska möta kunderna där de finns och på deras villkor, på ett snabbare och enklare sätt. För att möjliggöra detta behöver vi förbättra i hur vi leder, arbetar och organiserar oss, säger Håkan Svedman, landschef för IKEA Sverige.
Under de kommande två åren beräknas 11 500 nya jobb att skapas inom Ingka-koncernen globalt. Nya varuhus och citybutiker ska etableras, omfattande investeringar inom digitalisering och hållbarhet väntas samt ökad kapacitet för att bättre och snabbare möta och leverera hem till kunderna. Samtidigt kan det under samma tidsperiod bli aktuellt med en minskning av 7 500 tjänster fördelat över Ingka-koncernens 30 marknader och 160 000 anställda. Inom ramen för detta läggs därför nu ett varsel på 650 tjänster i Sverige, vilket kommer att beröra tjänstemannasektorn inom Ingka-koncernen, främst vid kontoren i Malmö (220), Helsingborg (250) och Älmhult (100). Övriga 80 tjänster är fördelade brett över landet.
– När vi nu står inför att göra förbättringar i vår organisation, är det med stor respekt för att medarbetare påverkas. Så fort vi vet vilka medarbetare som blir berörda kommer vi, i enlighet med våra värderingar och tillsammans med facket, att stötta varje individ så mycket vi kan i hopp om att hitta bästa möjliga lösning för medarbetarnas nästa steg, inom eller utanför IKEA, säger Karin Bergman, HR-chef IKEA Sverige.
Ett nytt och bättre IKEA – närmare kunden
Ingka-koncernen har, såväl i Sverige som globalt, gått bra i många år och förändringen som nu sker görs i en tid då företaget har en stark grund att stå på.
– Vi har lyssnat på våra kunder och deras behov. Vi agerar nu när företaget står starkt, för att vi ska kunna fortsätta vår framgångsresa. IKEA ska vara ledande även online, säger Håkan Svedman.
Arbetet med att skapa ett mer tillgängligt IKEA som möter kunderna i flera olika kanaler har pågått i flera år. På den svenska marknaden har det inneburit nya butiksformat som IKEA KÖK på Regeringsgatan i Stockholm, mobila applikationer som IKEA Samsyn, nya servicetjänster och snabbare leveranser. Affärsmodellen har gjorts om i grunden och nu fortsätter omställningen på en organisatorisk nivå, vilket spänner över hela koncernen, inte bara i Sverige.
– Vi fortsätter att växa och har en stark utvecklingskurva. Vi kommer att lägga större vikt vid att göra våra befintliga varuhus ännu bättre men också på att möta våra kunder där och när de vill. Vi förnyar och återuppfinner vår verksamhet på ett sätt som inspireras av vår historia, kultur och värderingar, säger Tolga Öncü, retailchef Ingka-koncernen.
Varuhusen spelar fortsatt en avgörande roll
I 75 år har varuhusen varit en avgörande del av IKEAs framgång – och så kommer de fortsatt att vara. IKEA-varuhusen är mycket uppskattade av kunderna. Här finns inspiration och lösningar för hemmets alla rum och här lever och andas IKEA-kulturen. Här kan man klämma och känna på alla 10 000 produkter. Men varuhusens roll kommer delvis att förändras, redan idag är samtliga 20 varuhus i Sverige också lokala lager för e-handlade kunder**.
KONTAKT:
Berör dina frågor den svenska verksamheten, kontakta:
För snabbast möjligast kontakt vänligen skriv till oss på Twitter: @IKEASverige.
Vi övervakar och besvarar inlägg och direktmeddelanden.
Som journalist är du även välkommen att ringa till IKEA Sveriges pressjour: 0476-44 07 70.
Har du frågor av global karaktär, kontakta:
Ingka Group Media Relations, 0709-93 63 76, corporate.communications.gl@ikea.com
*Ingka-koncernen äger och driver IKEA-varuhus enligt franchiseavtal med Inter IKEA Systems BV. Ingka-koncernen är världens största heminredningshandlare som driver 367 IKEA-varuhus på 30 marknader. Totalt finns elva franchisetagare världen, med sammanlagt 422 varuhus i över 50 länder.
**Via varuhusen når IKEA 36 miljoner kunder i Sverige årligen, över 800 miljoner globalt. Men den stora tillväxten sker online. IKEA i Sverige hade en tillväxt inom e-handel under föregående år på över 40 %. Jämfört med året innan hade vi åtta miljoner fler besök (98 miljoner) på ikea.se och trenden är tilltagande. Globalt ökade andelen besökare på ikea.com, från 2,1 miljarder till 2,35 miljarder.
För att se videon från csp.screen9.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.IKEA utvecklas för att bättre möta kundernaFler videor
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström utvecklar ny rätt tillsammans med IKEA Sverige22.4.2024 08:01:57 CEST | Pressmeddelande
IKEA ser en ökad efterfrågan på växtbaserade rätter. Nu har Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen som IKEA Sverige nu börjar sälja. Pannbiffen, som består av kött och färs på hela, svenskodlade baljväxter, börjar serveras den 14 maj.
IKEA visar POÄNG fåtölj och KLIPPAN soffa på Milan Design Week 202415.4.2024 12:02:28 CEST | Pressmeddelande
Som en av höjdpunkterna på Milan Design Week 2024 presenterar IKEA de uppdaterade designerna av de ikoniska bästsäljarna - KLIPPAN soffa och POÄNG fåtölj. Dessa är de senaste tillskotten till kollektionen Nytillverkad, som blandar klassisk design med moderna inslag.
IKEA lanserar BRÄNNBOLL – en game-changer för gaming i hela hemmet15.4.2024 12:01:15 CEST | Pressmeddelande
IKEA lanserar kollektionen BRÄNNBOLL, inspirerad av de föränderliga och varierande behoven hos gamers och de som lever med dem. Kollektionen innehåller tjugo mångsidiga produkter som hjälper gamers att skapa en bekväm och engagerande miljö när spelet är igång – och som smälter in i hemmet när spelet är avstängt.
IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.
IKEA vill hitta Sveriges värsta garderob14.3.2024 09:20:05 CET | Pressmeddelande
Använder du en stol som garderob? Eller golvet? Eller har du bara sådan oordning i din garderob att du aldrig hittar kläderna du letar efter? Rasar kläderna ut över dig när du öppnar garderobsdörren? Nu letar IKEA Sverige efter Sveriges värsta garderob, där vinnaren belönas med en komplett PAX garderobslösning planerad tillsammans med en av våra garderobsspecialister.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum