IKEA visar de första produkterna från det kommande samarbetet med Swedish House Mafia och meddelar att fler visas under Milan Design Week 2022

I IKEA och Swedish House Mafias kollektion som lanseras i höst finns tre nya versioner av den ikoniska FRAKTA-kassen. Kollektionen kommer att innehålla mer än 20 olika möbler, inredningslösningar och accessoarer för blivande musikproducenter, DJs och alla kreatörer med begränsade medel men obegränsad kreativitet. Utvalda produkter från den kommande kollektionen kommer att visas den 9 juni 2022, som en del av IKEA Festival under Milan Design Week

I september 2021 meddelade IKEA och Swedish House Mafia sin kommande kollektion med musikrelaterade heminredningslösningar, designade för att producera, skapa och lyssna på musik hemma.

Idag avslöjar IKEA de första produkterna från samarbetet: inte en, utan tre remixade versioner av den ikoniska FRAKTA-kassen.

Swedish House Mafias unika versioner av FRAKTA bygger på insikter om de funktionella behov som musikskapare och musikälskare har när de är på språng. Den innehåller en väska för kablar, ackord och andra nödvändiga tillbehör för musikskapande, en laptopväska och en större väska för vinylskivor - allt i Swedish House Mafias signaturstil.

- FRAKTA är en av de IKEA klassiker som alla har. Vi ville göra vår version från ett musikskapande perspektiv med utgångpunkt i vilken utrustning du bär med dig när du är på språng. Våra olika versioner av väskorna följer teman som genomsyrar hela kollektionen. Alla produkter i kollektionen har ett tidlöst tema med distinkta spår av vårt DNA, säger Swedish House Mafia.

- Det hade varit en dröm för killarna att göra en FRAKTA, men de ville addera något nytt, säger Friso Wiersma, in-house designer, IKEA of Sweden. När vi pratade om funktionalitet och hur de använder den i sin vardag, så stod det klart att de ville lösa olika problem – och det kunde vi inte lösa i enbart en väska.

Fler produkter från den kommande kollektionen kommer att presenteras under Design Week 2022 i Milano, den 9 juni.

Med denna kollektion utforskar IKEA och Swedish House Mafia ämnet musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de många människorna när de lyssnar på eller skapar musik. Kollektionen kommer att innehålla mer än 20 olika möbler och smarta inredningslösningar.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.