IKEAs automatiserade lager bidrar till förkortade leveranstider

IKEA inviger nu sitt nya automatiserade lager för postpaket i Torsvik. Automationen ökar kapaciteten och sänker leveranstiderna, vilket i sin tur gör det lättare för kunderna att handla på IKEA, när de vill och var de än är.

Automationen som nu tagits i drift på IKEAs distributionscentral utanför Jönköping är en utveckling av koncernens första egna automatiserade lager för postpaket, som ligger i Tejon i Kalifornien. Det är därmed det andra automatiserade lagret av den här typen inom IKEA-världen, men säkerligen inte det sista.

- På IKEA arbetar vi hårt med att förbättra köpupplevelsen för våra kunder och att automatisera våra lager är ett viktigt steg i utvecklingen. Det gör att vi blir bättre på att möta och förhoppningsvis även överträffa våra kunders förväntningar, säger Helene Söderström, Customer Fulfilment Manager på IKEA Sverige.

Kortare leveranstider är ett av fokusen framåt för att öka tillgängligheten och komma närmare kunderna. Lagret i Torsvik levererar i dagsläget postpaket till IKEAs kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Leveranstiderna skiljer sig åt från land till land, men kommer nu i snitt att kortas ner med 1-2 dagar. För Sverige innebär detta att 90% av kunderna kommer att kunna få sina paket inom en till två dagar.

- Samtidigt som vi moderniserar våra lager och skapar en mer attraktiv arbetsplats för våra medarbetare gör automationen att vi kan öka vår kapacitet och leverera ett betydligt högre antal order per dag, säger Jeanette Hagberg, Site Manager på IKEAs distributionscentral i Torsvik.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och