IKEAs automatiserade lager bidrar till förkortade leveranstider

IKEA inviger nu sitt nya automatiserade lager för postpaket i Torsvik. Automationen ökar kapaciteten och sänker leveranstiderna, vilket i sin tur gör det lättare för kunderna att handla på IKEA, när de vill och var de än är.

Automationen som nu tagits i drift på IKEAs distributionscentral utanför Jönköping är en utveckling av koncernens första egna automatiserade lager för postpaket, som ligger i Tejon i Kalifornien. Det är därmed det andra automatiserade lagret av den här typen inom IKEA-världen, men säkerligen inte det sista.

- På IKEA arbetar vi hårt med att förbättra köpupplevelsen för våra kunder och att automatisera våra lager är ett viktigt steg i utvecklingen. Det gör att vi blir bättre på att möta och förhoppningsvis även överträffa våra kunders förväntningar, säger Helene Söderström, Customer Fulfilment Manager på IKEA Sverige.

Kortare leveranstider är ett av fokusen framåt för att öka tillgängligheten och komma närmare kunderna. Lagret i Torsvik levererar i dagsläget postpaket till IKEAs kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Leveranstiderna skiljer sig åt från land till land, men kommer nu i snitt att kortas ner med 1-2 dagar. För Sverige innebär detta att 90% av kunderna kommer att kunna få sina paket inom en till två dagar.

- Samtidigt som vi moderniserar våra lager och skapar en mer attraktiv arbetsplats för våra medarbetare gör automationen att vi kan öka vår kapacitet och leverera ett betydligt högre antal order per dag, säger Jeanette Hagberg, Site Manager på IKEAs distributionscentral i Torsvik.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.