IKEAs automatiserade lager bidrar till förkortade leveranstider

IKEA inviger nu sitt nya automatiserade lager för postpaket i Torsvik. Automationen ökar kapaciteten och sänker leveranstiderna, vilket i sin tur gör det lättare för kunderna att handla på IKEA, när de vill och var de än är.

Automationen som nu tagits i drift på IKEAs distributionscentral utanför Jönköping är en utveckling av koncernens första egna automatiserade lager för postpaket, som ligger i Tejon i Kalifornien. Det är därmed det andra automatiserade lagret av den här typen inom IKEA-världen, men säkerligen inte det sista.

- På IKEA arbetar vi hårt med att förbättra köpupplevelsen för våra kunder och att automatisera våra lager är ett viktigt steg i utvecklingen. Det gör att vi blir bättre på att möta och förhoppningsvis även överträffa våra kunders förväntningar, säger Helene Söderström, Customer Fulfilment Manager på IKEA Sverige.

Kortare leveranstider är ett av fokusen framåt för att öka tillgängligheten och komma närmare kunderna. Lagret i Torsvik levererar i dagsläget postpaket till IKEAs kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Leveranstiderna skiljer sig åt från land till land, men kommer nu i snitt att kortas ner med 1-2 dagar. För Sverige innebär detta att 90% av kunderna kommer att kunna få sina paket inom en till två dagar.

- Samtidigt som vi moderniserar våra lager och skapar en mer attraktiv arbetsplats för våra medarbetare gör automationen att vi kan öka vår kapacitet och leverera ett betydligt högre antal order per dag, säger Jeanette Hagberg, Site Manager på IKEAs distributionscentral i Torsvik.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Hitta inspiration i Ramadan tillsammans med IKEA7.1.2021 10:03:09 CETPressmeddelande

Med LJUVARE kollektion från IKEA vill vi inspirera till att ge hemmet ny energi. En djärv blandning av designelement från mellanöstern blandad med skandinavisk stil; kollektionen LJUVARE bryter formen av den traditionella estetiken för Ramadan. Lugnande jordnära toner i orange och krämigt vit i kombination med glittrande guld skapar en festlig stämning. Alla produkter i LJUVARE är designade av den i mellanöstern kända formgivaren Nada Debs samt Paulin Machado, designer hos IKEA, och har skapats med känslan av att vara handgjorda – från värmeljushållare och mysiga golvkuddar till tallrikar och guldfärgade termosar. Skapa stämningen med LJUVARE accenter och servis som du kan använda hela året – oavsett om du är värd för iftar, suhoor eller en festlig måltid med dina nära. Säljstart: 5:e februari 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Sä

Februarinyheter på IKEA4.1.2021 11:00:06 CETPressmeddelande

Välkommen till februari på IKEA! De senaste nyheterna på IKEA hyllar säsongen genom sin ljusare och fräschare palett och närheten till naturen. Från laptopbord till skåp och vaser - elegant enkelhet är den gyllene tråden. Rena linjer och okomplicerad form tillåter funktion eller material, och ofta båda, att stå i fokus. Håll ett öga på naturfiber som björk, bambu och rotting. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Februarinyheter Pris- och produktinformation: Februarinyheter (Pdf) Välkommen till säsongen för ett mer organiserat du! Passa på att byta ut kaos mot ordning – oavsett var du är och hur långt du vill gå. Låt dig inspireras av nyheter och idéer och börja rensa ut, sortera, plocka fram, göm, återvinn, ge bort, sälj. Vi har idéer och lösningar för varje utrymme – från där du hänger din jacka till där du sover, borstar tänderna, äter eller bara är. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Organise Pris- och produktinformation: Organise (Pdf) Säljstart: Februari 2021 på IKEA.se och

IKEA lanserar FÖRÄNDRING kollektion framtagen av risstrån för bättre luft.28.12.2020 10:02:37 CETPressmeddelande

Risstrå är en del av risplantan som normalt bränns efter skörd och därmed resulterar i allvarliga problem med luftföroreningar. IKEA kollektion FÖRÄNDRING har som mål att bidra till bättre luft genom att istället omvandla risstrå till förnybart råmaterial för tillverkning av IKEA produkter. Kollektionen innehåller mattor, lampskärmar och andra dekorativa föremål – alla gjorda av skörderester från risfälten. FÖRÄNDRING kollektion är på tillfälligt besök hos IKEA från den 8:e januari 2021.

IKEA säger upp avtal med leverantör i Kina efter fusk med märkning av trä18.12.2020 10:30:21 CETPressmeddelande

IKEA har avslutat sitt samarbete med en av sina leverantörer i Kina efter att vi avslöjat fusk med märkning av trä som använts i deras produktion. - Det som hänt är helt oacceptabelt. Det strider mot kraven i vår uppförandekod och går stick i stäv med våra värderingar. Samtidigt kan jag slå fast att vår kontroll fungerar och att vi själva upptäckt fusket, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Efter 70 år – nu vänder IKEA blad7.12.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

IKEA katalogen har en fantastisk och lång historia. Under 70 år har den varit välkänd och älskad och spelat en viktig roll i hur vi på IKEA nått ut till och inspirerat de många människorna runt om i världen med våra möbler och vår heminredning. Allt för att möjliggöra ett bättre liv hemma. Men tiderna förändras, våra kunders vanor har förändrats och vi har längs vägen hittat andra sätt att dela med oss av vår heminredningskunskap och vårt utbud. IKEA katalogen används inte lika mycket längre och IKEA har därför fattat det svåra men riktiga beslutet att avsluta IKEA katalogens framgångsrika karriär.