IKEAs julbord öppnar i morgon med ännu fler vegetariska rätter

Torsdag den 15 november öppnar IKEAs populära julbord igen. Förra året serverade IKEA över 400 000 tallrikar med välsmakande julmat, vilket gör IKEAs julbord till ett av Sveriges största. Årets julbord innehåller ännu fler vegetariska* julrätter som t.ex. grönkålsgratäng och marinerade morötter.

– Jag är väldigt stolt över att vi kan erbjuda ett smakfullt julbord med hög kvalitét till ett så pass lågt pris att många har råd med det. Tidigare år har jag träffat allt ifrån studenter till barnfamiljer som berättat att de utan vårt låga pris hade haft svårt att äta julbord på restaurang, säger Marie Gustavsson, marknadschef för IKEAs restauranger i Sverige.

Under de senaste åren har IKEA satsat stort på fler vegetariska* rätter i sitt normala utbud, något som även märks på julbordet. I år serveras nya vegetariska rätter som grönkålsgratäng och lingonpaj tillsammans med tidigare års favoriter som exempelvis senapsgravad tofu och sallad på sockerbeta och äpple.

Julbordet består också av traditionella julrätter som köttbullar och prinskorv, allt med svensk köttråvara och MSC-/ASC-certifierad fisk. Likt tidigare två år kommer köttråvaran i prinskorvarna från grisar som betat utomhus i Västergötland. IKEA har även valt att enbart servera ekologiska, svenska ägg.

– Det är ett stort förberedelsearbete som pågår under hela året för att ta fram det perfekta julbordet. Bland det roligaste är att ta fram mer hållbara, vegetariska rätter som smakar jul. Tillsammans med leverantörer och medarbetare experimenterar vi fram de perfekta recepten, säger Jens Thunström, ansvarig för rätterna som serveras i restaurangerna.

IKEAs julbord serveras varje dag från klockan 12 i samtliga IKEAs restauranger från den 15 november till 23 december. Priset är 149 kronor för IKEA FAMILY-medlemmar och 39 kronor för barn upp till 13 år. Är man inte medlem kostar julbordet 249 kronor.

Läs mer om vilka rätter som serveras och mer info om julbordet här.

Frågor om julbordet besvaras av IKEAs kundservice, 0775-700 500 eller IKEA.se/kontakt. Frågor från journalister om julbordet hänvisas till IKEAs pressjour, prse@ikea.com eller 0476-44 07 70.

Fakta om IKEAs julbord:

Favoriträtterna på julbordet förra året:

1. Janssons frestelse
  2. Julskinka
  3. Rotfruktsgratäng

Antal medarbetare runt om i Sverige som arbetar med IKEAs julbord:

Cirka 300 stycken.

Andel MSC-/ASC-certifierad fisk:

Antal serverade kokta potatisar:

Cirka 130 000 tusen potatisar.

Ursprung på köttråvara:

Svenskt, köttet i prinskorvarna kommer från gris som betat utomhus.

Exempel på nyheter på årets julbord:

Fler laktos- och glutenfria rätter som lingonpaj och chicken popcorn, vegetariska rätter som rå grönkåls- och rödbetssallad samt ett utökat dessertbord.

*Lakto-ovo-vegetariska, de vegetariska rätterna kan innehålla mejeriprodukter eller ägg.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.