IKEA

IKEAs medarbetare får dela på 1,1 miljard kronor - inom ramen för lojalitetsprogrammet Tack!   

Dela

Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen* i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension. I Sverige innebär det omkring 13 000 kronor per kvalificerad heltids-arbetande medarbetare.

Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension.
Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension.

– Tack! är inspirerat av vår grundare Ingvar Kamprad, som önskade dela framgångarna för IKEA med sina medarbetare. Samtidigt är det ett sätt att uppmärksamma våra medarbetares långsiktiga bidrag till IKEA genom åren. Efter ett mycket speciellt verksamhetsår känns just årets Tack! extra bra, säger Miriam Swärdh, People & Culture Manager på IKEA Sverige. 

Lojalitetsprogrammet Tack! omfattar alla marknader runt om i världen inom Ingka-koncernen – den största franchisetagaren till IKEA. Medarbetare får samma summa oavsett enhet, position och lönenivå. Den som arbetar deltid får en summa som står i relation till antal arbetade timmar. 

Summan sätts av till medarbetarens pension och för att kvalificera sig ska ha man ha jobbat fem sammanhängande verksamhetsår på IKEA. Till pensionen inkluderas även de första fyra åren retroaktivt. I Sverige innebär det för verksamhetsår 2021 omkring 13 000 kronor till varje kvalificerad, heltidsarbetande medarbetare. 

Sedan införandet 2013 har Tack! avsatt över 827 miljoner Euro (8,3 miljarder kronor) till IKEA-medarbetares pension globalt. Pengarna fördelas mellan alla marknader inom Ingka koncernen, baserat på varje marknadsandel av den totala lönesumman. Utbetalningen baseras på koncernens totala resultat under föregående räkenskapsår. 

 

*Ingka koncernen är varumärket IKEA största franchisetagare och äger över 390 varuhus och ett flertal planeringsstudios och mindre citybutiker på 32 marknader. 

 

Tack! är Ingka Groups lojalitetsprogram där samtliga kvalificerade medarbetare får samma extra summa till sin pensionsplan oavsett befattning eller lön. 

One IKEA Bonus är Ingka Groups bonusprogram. Programmet är prestationsdrivet och följer de mål som varje år satts på Ingkas olika enheter.  

UPPSKATTA var en engångsgåva som ett erkännande för unika insatser under pandemin i kombination med ett av fantastiska resultat. 

Bilder

Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension.
Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension.
Ladda ned bild
Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång.
Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång.
Ladda ned bild
Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut.
Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut.
Ladda ned bild
Miriam Swärdh, People & Culture Manager på IKEA Sverige.
Miriam Swärdh, People & Culture Manager på IKEA Sverige.
Ladda ned bild

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett antal planeringsstudios som till exempel IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2021. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA släpper sin hållbarhetsrapport och bekräftar att man är på väg mot klimatmålen för 203018.1.2022 15:40:24 CET | Pressmeddelande

Verksamhetsåret 2021 (VÅ21)* innehöll utmaningar, men även viktiga steg mot målen som IKEA satt för 2030. Trots att effekterna av pandemin fortfarande är kännbara kunde i stort sett alla varuhus öppna på nytt och vardagen återgå till det något så när normala. Bland hållbarhetsresultaten finns förbättringar i värdekedjan som lett till att IKEAs klimatfotavtryck minskat ytterligare, lanseringen av ett interaktivt online-verktyg för cirkuläradesign-principer och ett stort kliv mot målet att endast använda förnybar energi.

Våren hos IKEA20.12.2021 09:00:05 CET | Pressmeddelande

Nu välkomnar vi våren med lätta naturmaterial som björk, bambu och bomull och ljusa, glada färger! Pastellrosa och mauve leker med det gräsgröna och grafiska linjer med svenska konstnären Hilma af Klints expressiva abstrakta målningar som inspiration. Med enkla, smarta och effektiva lösningar designade för att maximera ditt hems potential kan du nyttja oanvända platser. Låt dig inspireras av de konstnärliga handbroderade kuddfodral av Jordan River Foundation, grafiska taklampor och vardagliga objekt som kroken KNOPARE, tillverkade av återvunnet material från gamla fiskenät och rep. Nu kommer också en ny familj av vaser i olika former och storlekar designade av Ilse Crawford och hennes studio, StudioIlse. Tillverkade av återvunnet glas och munblåsta av skickliga hantverkare, blir de ett blickfång – med eller utan färska blommor. Vaserna har en taktil känsla med olika textur: lena och klara, matta och frostade och vissa med bubblor under glaset. Vaserna KONSTFULL visar att små, vardaglig

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum