IKEM har antagit huvudavtalet om trygghet, omställning och anställningsskydd

På torsdagen antog IKEM det nya huvudavtalet om trygghet, omställning och anställningsskydd. Samtidigt antogs avtalet av IF Metall, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Naturvetarna och Ledarna, som är de fackförbund IKEM har kollektivavtal med.

Huvudavtalet utgår från den överenskommelse som förhandlades fram under hösten 2020 mellan Svenskt Näringsliv, PTK och LO. Det innebär förändringar i turordningsreglerna vid uppsägningar på grund av arbetsbrist, samt att förutsättningarna blir tydligare vid uppsägning av personliga skäl. Samtidigt förbättras omställningsstödet för de som lämnar sin anställning och anställda får möjlighet till kompetensutveckling med ett statligt studiestöd på upp till 80 procent av lönen.

- Jag tycker att det nya huvudavtalet innebär väl avvägda förändringar som gynnar både företagen och de anställda. Det blir smidigare för företagen att ställa om verksamheterna i svårare tider samtidigt som de anställda ska kunna ställa om för nästa jobb. Eftersom kompetensförsörjningsfrågan är så viktig idag för företagen inom industrin, men även övriga branscher, så bidrar de nya omställningsreglerna till att stärka arbetsmarknaden som helhet, säger Henrik Stävberg, förhandlingschef på IKEM.

IKEM kollektivavtal omfattar ca 70 000 anställda i ca 1200 företag. De nya arbetsrättsliga reglerna börjar att gälla från och med den 1 oktober 2022.  Det nya studiestödet börjar gälla från och med den 1 januari 2023.

IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag som arbetar med kemi i vid bemärkelse, både som tillverkare, distributörer och som användare. Företagen är svenska och utlandsägda med en gemensam vision för hållbar tillväxt: att utveckla industriella lösningar till de globala samhällsutmaningarna. Våra 1250 medlemsföretag med 70 000 medarbetare är bland annat kemi- och plastindustrier, läkemedelstillverkare, raffinaderier eller biokemi- och bioteknikföretag, sten- tvätt-, metall- och återvinningsindustrierna.