IKEM INFORMERAR OM PLAST – NYTT UNDERVISNINGSMATERIAL

I dagarna fick alla lärare som prenumererar på material från IKEM den nya versionen av Plastkunskap för grundskolan, ett undervisningsmaterial om plast för årskurs 7 till 9. Materialet, som är uppdelat på åtta kapitel, är tänkt att fungera som ett komplement i undervisningen.

− Produkter gjorda i plast finns i dag överallt omkring oss. Överallt möts ungdomar också av artiklar om plast och vad oförsiktig hantering kan leda till. Vi är glada att vi på IKEM nu kan erbjuda skolorna ett bra informationsmaterial som visar på plastens möjligheter, men också på de utmaningar som finns, säger Henrik Oxfall, Ansvarig plastbearbetningsfrågor på IKEM.

Den nya versionen av Plastkunskap för grundskolan är uppdaterad i sin helhet och försedd med nya illustrationer. Bland annat innehåller Plastkunskap för grundskolan utförlig information om bioråvaror, nya återvinningsmetoder och möjligheten att använda gammal plast som råvara för ny.

− Det händer fantastiskt mycket inom kemisk återvinning av plast just nu. Det är viktigt att vi, som representerar plastbranschen, bidrar med den informationen till samhället, säger Henrik Oxfall.

Plastkunskap för grundskolan är precis som i tidigare upplagor uppdelat i åtta kapitel:

1 Plaster - en introduktion

Kapitlet ger en introduktion till vad plast är, hur materialet har utvecklats historiskt och var plaster används.

2 Råmaterial

Kapitlet beskriver uppbygganden av plast och hur olika råvaror, fossila, biobaserade och återvunna, kan användas vid tillverkningen.

3 Plaster och bearbetning av plaster

Kapitlet beskriver hur polymerer byggs upp för att ge plaster med många olika egenskaper. När och var olika plasttyper används, samt skillnaderna mellan termoplaster och härdplaster.

4 Plasternas egenskaper

Kapitlet beskriver plasternas egenskaper och hur de kan anpassas efter kraven från slutprodukten.

5 Hållbar utveckling

Kapitlet tar upp de olika aspekterna av hållbar utveckling, ekologiskt, socialt och ekonomiskt, och hur plast kan bidra. Även livscykelanalys tas upp.

6 Avfall och återvinning

Kapitlet beskriver plastens roll i det cirkulära samhället, hur plastavfall kan vara resurs. Både mekanisk återvinning och nya återvinningsmetoder tas upp.

7 Nedskräpning och mikroplaster

Kapitlet handlar om vad nedskräpningen beror på och vad vi kan göra för att minska den. Även mikroplaster tas upp.

8 Livsnödvändigt vatten

Kapitlet tar upp plastens roll i distribution av rent vatten. Ett par svenska uppfinningar för vattenrening respektive sanitet beskrivs också.

Till materialet finns även en lärarhandledning.

Här kan du ladda ned Plastkunskap för grundskolan eller beställa en tryckt version

I samband med utskicket av Plastkunskap för grundskolan erbjöds även lärarna att delta i Kemins Dag som i år har plaståtervinning som tema.

Henrik Oxfall, ansvarig för plastbearbetningsfrågor på IKEM