IKEM:s ungdomsmagasin Allkemi populär

Ungdomsmagasin Allkemi, som ges ut av IKEM - Innovations- och kemiindustrierna, kommer ut två gånger per. Tidningen, som ges ut i pappersformat, är populär. En del av upplagan om 20 000 ex distribueras via Utbudet, en webbsida med gratismaterial för lärare. Vårnumret, som kom ut 22 mars, ligger nu etta på listan över beställt material från Utbudet.

Genom ungdomsmagasinet Allkemi får kemiintresserade högstadie- och gymnasieungdomar en gång per termin nyheter om kemi, innovation och hållbar utveckling.

− Målet är att visa nyttan kemikalier och plaster, att ge berättelser som kan motivera till framtida studier inom naturvetenskap, men också att ändra på synen på kemi och kemikalier, säger Ulla Nyman, som ansvarar för utgivningen av Allkemi och IKEM:s övriga skolprojekt.

Innehållet i Allkemi bygger på artiklar som tidigare publicerats i Kemisk Tidskrift.

− Vi gör ett urval efter vad vi tror kan passa för målgruppen och så skrivs de om så att de blir lättare att ta till sig för en lite yngre läsare.

Och konceptet verkar fungera. När IKEM år 2020 utvärderade skolprojekten fick elever som prenumererar på tidningen svara på frågan om de tycker att innehållet i Allkemi har påverkat deras intresse för kemi.

− Litet överraskande, med tanke på att det är en traditionell papperstidskrift, så svarade tre av fem elever att de har blivit mer intresserade av kemi genom tidningen.

Vårnumret av Allkemi innehåller artiklar om bland annat astrokemi, årets nobelpris i kemi, testmetoder utan djurförsök och kemin bakom dyrt och dödligt saffran.