Ikväll når domaren Patrik Sjöberg ny milstolpe med 700 dömda SHL-matcher

Domaren Patrik Sjöberg dömde sin första SHL-match 1997. Tjugo år efter sin debut står han redo att skriva in sig som en av de största i ligan.

Bildbyrån // Ola Westerberg

Ikväll den 2 november dömer Patrik Sjöberg sin 700:e SHL-match och han gör han gör sin 18:e säsong i SHL. Debuten i dåvarande Elitserien gjordes säsongen 1997/1998.

– Det är häftigt. 700 är vansinnigt många matcher. Det är alltid jätteroligt att nå såna här mål, säger Patrik Sjöberg.

– Jag kommer ihåg min första match. Det var i Södertälje och de mötte Leksand. Från själva matchen minns jag inte mer än att jag var vansinnigt nervös. Jag var ganska ung då, bara 27 år, och matchen är ett stort svart hål för att jag var så nervös.

Nu står vi här många år senare, känner du fortfarande den där pulsen? Hur är känslan alldeles innan nedsläpp?

– Den dagen som jag inte har någon puls lägger jag av, helt klart. Sen är kanske inte pulsen lika hög idag med all erfarenhet, men den går upp. Inför alla matcher och alla dagar känner jag den och det är jag glad över.

Mängder med toppspelare har visat upp sig i ligan under åren, och rättskiparen har från nära håll sett hur hockeyn förändrats.

– Spelet går så sjukt mycket snabbare och det kräver att vi är mer tränade. Jämför du med säsongen 1997/1998 när jag fick debutera mot idag är vi mycket mer förberedda och allt har blivit proffsigare. Nu har vi också två domare på isen och det behövs, det skulle inte fungera med en, menar Sjöberg.

Det sägs ofta att när en domare varit anonym har han gjort en bra insats. Är det verkligen så enkelt, hur känner du efter en riktigt stark match?

– Det är svårt att beskriva hur det är att ha gjort en bra insats. Känslan bara infinner sig. Du har inte någon riktig referens. Bara för att publiken och spelarna är tysta behöver det inte betyda att du varit felfri, det är så mycket mer att ta in.

Ikväll når Patrik Sjöberg ännu en milstolpe i sin långa hockeykarriär. Domaren gör då sitt 700:e framträdande som SHL-domare.

Läs hela intervjun med Patrik Sjöberg på shl.se

Bildbyrån // Ola Westerberg

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.