IM och Lugi kraftsamlar till stöd för Ukraina

På herrarnas hemmamatch torsdagen den 10 mars och på damernas match söndagen den 13 mars ordnar Lugi handboll en insamling till förmån för IM:s akuta arbete för dem som drabbats av kriget i Ukraina.
Volontärer från IM:s partnerorganisation Stan tar emot internflyktingar när de kommer med tåget till Ivano-Frankivsk i västra Ukraina. Nu ordnar Lugi i Lund en insamling till förmån för IM och arbetet i Ukraina. Foto: Stan

Vid båda matcherna har besökarna möjlighet att skänka pengar till IM:s arbete i Ukraina.
I anslutning till arenans entré samlar Lugi också in hela och rena sovsäckar och liggunderlag, som Skånes stadsmission sedan tar hand om för att använda till behövande.

IM är på plats i Ukraina

– IM finns på plats i Ukraina sedan flera år tillbaka. Vi arbetar i regionen för demokrati och mänskliga rättigheter, säger Anders Berg, verksamhetschef på IM. Och nu behövs vårt engagemang mer än någonsin!

– Vi står alla tillsammans med våra partners i Ukraina och fortsätter kampen för demokrati och lika rättigheter för alla. Vi ber akut om stöd till dem som drabbas av konflikten, som nu behöver lämna sina hem och söka skydd.

ICA Malmborgs sponsrar

Eventet sponsras av IM:s samarbetspartner ICA Malmborgs.
IM och ICA Malmborgs har ett mångårigt samarbete, där gåvor samlas in via pantdonationer, försäljning av tygkassar och via enskilda donationer.

– Behovet av stöd till Ukraina är akut, säger Stefan Holst, handlare på ICA Malmborgs på Clemenstorget i Lund.
– För oss i Malmborgsgruppen är det självklart att hjälpa till. Vårt samarbete med IM är mångårigt och vi känner oss trygga med att pengarna når fram.

Under 2021 donerade Malmborgs-butikernas kunder 260 000 kronor till IM via pantknappen.
I samband med Lugis insamling donerar ICA Malmborgs samma summa, 260 000 kronor, direkt till IM och dubblerar därmed sin gåva.
Sedan 2015 har ICA Malmborgs två butiker i Lund och fyra butiker i Malmö som tillsammans med sina kunder samlat in över 2,1 miljoner.

Herrmatchen: Sparbanken Skåne Arena, Lund, klockan 19 den 10 mars.

Dammatchen: Sparbanken Skåne Arena, Lund, klockan 14 den 13 mars.

För mer information, vänligen kontakta:

IM:s insamlingschef Malin Ekelund: 0704-10 80 55.

IM:s verksamhetschef Anders Berg: 0733-22 44 01.

Mer information om samarbetet mellan ICA Malmborgs och IM:

IM är en idéburen, obunden medlemsorganisation som arbetar globalt i samarbete med lokala aktörer, för en jämlik och medmänsklig värld. Vi kämpar för en värld där människor av egen kraft kan ta sig ur fattigdom och utanförskap. I vårt arbete utgår vi ifrån de mänskliga rättigheterna, en hållbar värld och tar avstånd från all form av diskriminering.