Impilo investerar i Euro Accident

En investerargrupp under ledning av det svenska bolaget Impilo AB skrev den 30 augusti 2019 under en överenskommelse med National General Holdings Corp. om att köpa Euro Accident Livförsäkring AB.
Thomas Petersson, vd, Euro Accident Livförsäkring AB, och Fredrik Strömholm, grundare, vd och partner, Impilo AB

– Euro Accident har gjort en fantastisk resa tillsammans med National General Holdings sedan 2013. Vi har haft en fenomenal tillväxt sett till premievolym, kunder och medarbetare. Dessutom har vi etablerat ett försäkringsbolag i Sverige och startat verksamhet på den danska marknaden, säger Thomas Petersson, VD för Euro Accident Livförsäkring AB.

Impilo är i huvudsak inriktade på investeringar i nordiska bolag verksamma inom läkemedel, medicinsk teknik, vårdtjänster och andra hälsorelaterade verksamheter. Bland portföljbolagen finns i dag till exempel bolag som Humana, Immedica Pharma, Cavidi, Ferrosan Medical Devices och NutraQ.

– Med Impilo får vi en aktiv och fokuserad nordisk ägare som kan bidra till vår fortsatta tillväxt i Sverige och Norden genom nya perspektiv, ny kunskap och ny kraft. Vi delar också samma starka övertygelse om att kunna bidra till en bättre värld genom att skapa förutsättningar för människor att kunna leva ett hälsosamt och hållbart liv. Jag ser fram emot vår fortsatta resa tillsammans med Impilo, säger Thomas Petersson.

Affären förutsätter ett godkännande av Finansinspektionen, FI. Ett besked förväntas innan utgången av 2019.

För mer information, kontakta:
Thomas Petersson
VD, Euro Accident Livförsäkring AB
E-post: thomas.petersson@euroaccident.com

Fredrik Strömholm
Partner, Impilo AB
E-post: fredrik.stromholm@impilo.se

Om Impilo
Impilo är ett svenskt investeringsbolag som fokuserar på investeringar i nordiska hälso- och sjukvårdsbolag med verksamhet inom läkemedel, medicinteknik, sjukvårdstjänster, omsorgstjänster eller andra hälsorelaterade områden. Impilo förvaltar drygt 3,5 miljarder kronor i kapital från ledande nordiska och internationella investerare.

Impilos målsättning är att portföljbolagen ska bidra till utvecklingen inom deras respektive områden och på så sätt bidra till samhället på längre sikt. Läs gärna mer på impilo.se.

Om Euro Accident
Euro Accident är ett svenskt livförsäkringsbolag med 1,4 miljard kronor i årlig premievolym, 300 000 försäkrade fördelade på 35 000 företag och över 230 medarbetare på kontor i Göteborg, Malmö, Stockholm, Växjö och Örnsköldsvik och en filial i Köpenhamn i Danmark.

Med visionen om en trygg och frisk värld bidrar Euro Accidents försäkringar till att nordiska företag har hållbara medarbetare som kan arbeta och hantera sin tillvaro. Euro Accidents försäkringar distribueras av försäkringsförmedlare och partners till företag och deras medarbetare. Läs gärna mer på euroaccident.se.