Imponerande rallyinsats av Johan Kristoffersson

Volkswagens världsmästare Johan Kristoffersson imponerade stort i Rally Sweden, som han fullföljde på ett imponerande stabilt sätt. "Mycket viktiga förberedelser för den kommande rallycrossäsongen", kommenterade PSRX Volkswagen-stjärnan.

Johan Kristoffersson

När Johan Kristoffersson i absolut sista stund blev anmäld till Rally Sweden förklarade han att det i första hand handlade om att få mycket körträning och att finslipa sina tävlingsförberedelser med ambitionen att försvara världsmästartiteln i rallycross.
− Det är viktigt att vara i race mode så ofta som möjligt. Dessutom tror jag att rallykörningen kommer att hjälpa mig att bli snabbare på joker-varvet, menade Kristoffersson.

Den allsidige mästaren visade att han inte bara behärskar körning på bana utan också i skog, mörker och på snö. Under de fyra dagarna i Rally Sweden toppade Kristoffersson sina resultat med två sträcksegrar, på en sprintsträcka samt på en klassisk skogssträcka.

Färjestads travbana var väl där jag trodde att chansen skulle vara störst, men att jag även skulle klara att vara snabbast på Röjden hade jag absolut inte räknat med.

Utöver de två sträcksegrarna blev det två topp tre-placeringar och totalt en sjätteplats i WRC 2-klassen efter en stenhård kamp under slutetappen med finländaren Jari Huttunen.
− Det gick, men det satt hårt inne, konstaterade Johan efter att ha hållit undan med 0,9 sekunders marginal på den avslutande sträckan i Torsby.

Pappa Tommy Kristoffersson imponerades av sonen Johan och co-drivern Patrik Barth.
− Det är fjärde rallyt någonsin för Johan, fyra dagar i högt tempo och inte en skråma på bilen. Otroligt bra gjort, tyckte stallchefen i Kristoffersson Motorsport och fortsatte:
− Det här bidrar till att det ser än mer lovande ut inför årets kamp om VM-guldet i rallycross med PSRX Volkswagen Sweden.

Johan Kristoffersson

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.