Improvisationsteater skall öka intresset för yrkesutbildningar

Genom humor, kreativitet och interaktivitet lyfts frågan "det aktiva valet" med eleverna på gymnasiemässan.

Albert Häggblom skådespelare & Imrovisatör

Vi vet att många fördomar florerar bland de som skall göra sina gymnasieval, också att vissa gör sina val beroende på kompisars eller föräldrars påtryckningar. Med Impro-teatern kommer vi lyfta frågan om det egna "aktiva valet" och vikten av detta. Målet är en interaktiv föreställning som ger osäkra elever mer styrka i att göra aktiva val, som bygger på deras egen önskan, intresse och vilja. Går eleverna ett program de valt "själva", är förutsättningen så oändligt mycket större att de fullföljer utbildningen på ett bra sätt. Säger Börje Lundén, marknadschef på Yrkesplugget.

I en egen monter på gymnasiemässan på Stockholmsmässan i Älvsjö kommer tre improvisatörer framträda med en föreställning kallad "VIKTIGT DET DÄR MED ATT VÄLJA". Det blir tre föreställningar under mässdagarna (23-25 november) med start varje dag kl. 13:00.

Improvisatörerna är:

Elin Almén - skådespelare, komiker och improvisatör. Hon jobbar som kursledare och improvisatör på Improvisationsstudion där hon även driver Mixed Comedy Club, en humorklubb som blandar stand up och karaktärer. Hon gör också gör sketch- och busringningsprogram i P3 och uppträder som stand up-komiker.

Albert Häggblom - finlandssvensk skådespelare och improvisatör från Borgå i södra Finland till. Han är just nu aktuell med Albert Häggbloms Show på Improvisationsstudion (en improviserad talkshow) och Fuck Tinder (en pjäs om app-dating och sex som han skrivit och producerat tillsammans med sin motspelerska)

Johan Mats Fred Karlsson - frilansande skådespelare som just nu jobbar med en teateruppsättning av Harold Pinter Mathissen som har premiär i Januari 2018.

Naturligtvis hoppas vi att "påverkare" som SYV (studie- och yrkesvägledare) och föräldrarna ser föreställningen. Även de kommer ha stor glädje och nytta av det som kommer fram, är vår förhoppning. Avslutar Börje Lundén.

Föreställningarna sker i monter C17:10

För mer information:

Börje Lundén- Marknadschef Yrkesplugget - borje@yrkesplugget.se tel. 073-5295990

Johan Mats Fred Karlsson - Imrovisatör - johan@fred.nu tel. 070-5582524

Albert Häggblom skådespelare & Imrovisatör