Ina Djurestål omvald riksordförande för Moderata Studenter

Lördagen 4 mars omvaldes 24-åriga Ina Djurestål från Sundbyberg till riksordförande för Moderata Studenter som hade sitt årliga riksårsmöte i Eskilstuna. Moderata Studenter är Sveriges största studentpolitiska förbund och finns representerade på många högskolor och universitet över hela landet.

• -Det är jätteroligt att ha fått förtroendet leda Sveriges största studentpolitiska förbund, Moderata Studenter. Sveriges studenter står inför stora utmaningar, och då behövs MST för att driva Moderaterna i rätt riktning och för att sätta press på regeringen.
  • -Det råder bostadsbrist i 240 av landets 290 kommuner, och värst är bristen i storstäderna och i studentstäderna.
  • -Över hälften får inte ett jobb helt inom sitt examensområde och examinerade tvingas ta ett jobb som endast kräver gymnasiekompetens. Samtidigt är Sverige det landet i OECD där en utbildning lönar sig allra minst. Att plugga vidare i Sverige är alltså inte ett framgångsrecept. Detta måste ändras.
  • -För att vända trenden måste fler bostäder byggas, kopplingen mellan högskolan och arbetsmarknaden stärkas och lönsamheten i studier måste öka. Genom minskat politiskt inflytande, snabbare planprocesser och mer byggbar mark kan fler bostäder byggas. Med ett reformerat resurstilldelningssystem och höjda krav på universitet kan kvaliteten och kopplingen till arbetsmarknaden öka.

Styrelsen i sin helhet

Riksordförande: Ina Djurestål, MST KTH (omval)

1:e vice riksordförande: Sofia Andersson, MST Umeå (ny position)

2:e vice riksordförande: Greta Eulau, MST SU (nyval)

Ledamöter i bokstavsordning:

Baran Calisir, MST Luleå (nyval)

Clara Albinsson, MST Lund (nyval)

John Backvid, MST Försvarshögskolan (nyval)

Sarah Ullmark, MST Göteborg (nyval)

Frågor? Se presskontakt nedan.

MUF storsatsar på utlandsröstningen25.7.2018 07:00Pressmeddelande

Redan nu på torsdag, den 26 juli, kan man börja rösta i riksdagsvalet om man bor utomlands. Detta berör 700 000 svenskar och historiskt brukar många utlandssvenskar rösta på Moderaterna. I förra valet var det dock bara 52 000 som använde denna möjlighet och röstade, därför kommer Moderata Ungdomsförbundet på torsdag anordna utlandsröstnings-LAN där de samlar medlemmar runtom i hela Sverige för att skriva till vänner, släktingar och bekanta man vet bor utomlands.