Inbjudan: Almega släpper rapport om hur Reepalu-utredningen hotar Skåne

I höstas lade regeringens utredare Ilmar Reepalu ett förslag om vinstbegränsning för välfärdsföretag. På onsdag presenterar Almega nya siffror över den privata välfärden i Skåne och låter politiker och medlemsföretag diskutera vad Reepalu-utredningen skulle få för konsekvenser.

Hur skulle landsting och kommuner påverkas om privat verksamheter tvingas lägga ner till följd av utredningens förslag?

Almega släpper en regional rapport som i siffror belyser privata välfärdsföretags representation i Skåne läns kommuner.

Media är välkomna att ta del av rapporten och följa debatten.

Tid och plats:

ELITE HOTEL SAVOY
Norra Vallgatan 62

Onsdag 14 juni, 11.30-12.30. Lunch serveras från 11.15.

Biljetter kan förbokas via denna länk

I debatten deltar:

Sara Svensson (V), Gruppledare för V i Region Skåne.
Andreas Schönström (S), kommunalråd Malmö.
Annette Linander (C), ledamot regionfullmäktige.
Carl Johan Sonesson (M), 2:a vice ordförande regionstyrelsen.

Tina Zetterling, verksamhetschef Barnmorskegruppen Öresund.
Maria Jacky, rektor Lingua Montessoriförskolor.

Moderator: David Wästberg

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.