Inbjudan: Almega, Svenskt Näringsliv och Luleå Kommun om tjänstesektorns framtid

Lena Hagman, Chefekonom Almega, presenterar en aktuell konjunkturbedömning och visar trender hur svensk export förändras, strukturomvandlingen av näringslivet och hur tjänsternas betydelse ökar i alla sektorer.

Därefter följer ett panelsamtal.

Medverkande:

Niklas Nordström, kommunalråd Luleå kommun
Matz Engman, VD Luleå näringsliv
Magnus Selberg, Nya Läroverket
Anders Lilja, A. Lilja & Co AB
Anders Hermanson, delägare och marknadschef Bnearit AB
Lisbeth Engelmark-Haupt, VD Hermelinen
Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega
Moderator: Jenny Moberg, Regionchef Almega

Datum: 24 augusti 2017
Tid: 10.00-12.00 med efterföljande lunch.
Ankomstregistrering med fika från kl 09.30.
Plats: Elite stadshotellet i Luleå, Storgatan 15

Media är välkomna att ta del av seminariet.

För att få lunch krävs förhandsanmält deltagande via denna länk.

Hela programmet kan du läsa här.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.