Inbjudan: Malin Björk, Vänsterpartiet Skåne och Vänsterpartiet Malmö håller samtal om aborträtt

Kvinnors rätt till sin egen kropp är helt grundläggande. Just nu blåser det konservativa vindar i Europa och Sverige: aborträtten hotas av begränsningar och förbud och diskussioner om samvetsfrihet lyfts dagligen i den svenska valrörelsen. Malin Björk, vänsterpartiets EU-parlamentariker, Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne och Hanna Thomé, vänsterpartiets kommunalråd i Malmö, bjuder in till samtal om hur vi praktiskt kan försvara rätten till fri abort.

"Vi har känt av de alltmer aggressiva attackerna mot aborträttigheter i EU-parlamentet under flera år. Även i Sverige försöker de blåbruna abortmotståndarna vinna mark. Både Sverigedemokrater och Kristdemokrater vill införa möjligheten till abortvårdsvägran, eller en så kallad samvetsklausul. Sverigedemokraterna vill dessutom minska antalet veckor för fri abort. Det är en farlig utveckling som vi måste stoppa", säger Malin Björk, EU-parlamentarikern som bland annat har startat ett nätverk för aborträtt i Europaparlamentet.

Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne, är också oroad.

"Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna hotar idag kvinnors rätt till sin egen kropp. Men vi är många och vi backar inte. Kvinnorfientliga förslag skall inte få ta ifrån oss våra grundläggande rättigheter", menar hon. "När konservatismen får medvind växter också motståndet. Det är därför vi är här idag, för att visa att det finns praktiska vägar att bekämpa situationen och att vi är starka tillsammans!"

Medverkar i samtalet gör även Hanna Thomé, Vänsterpartiets kommunalråd i Malmö.

Välkommen på samtal och manifestation klockan 16.00 i Vänsterpartiets valstuga på Möllevångstorget!

Det är bara tillsammans vi kan stå upp mot de konservativa, kvinnofientliga krafterna som vill ta ifrån oss våra grundläggande rättigheter!

Malin Björk kommer även att finnas i Vänsterpartiets valstuga på Gustaf Adolfs torg i Malmö fredag 7/9 kl. 14-16 och lördag 8/9 kl. 12-16. Därefter medverkar hon i bl.a. i talkshow på NGBG gatufest.

För presskontakt Malin Björk: Hanna Thomé, 0709 - 134661.

Media och allmänhet hälsas välkomna!

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.