Inbjudan: Nya uppfinnare i lokalen där SKF grundades

Välkommen till lokalerna där svensk industrihistoria skrevs och entreprenörskap sitter i de gamla tegelväggarna. I byggnaden B13 i Gamlestadens Fabriker startade ingenjören Sven Wingquist tillverkning av sin banbrytande uppfinning det sfäriska kullagret. Det blev grunden till världsföretaget SKF. Nu blir exakt samma lokal en inspirerande mötesplats för entreprenörer med helt nya affärsidéer – de som skapar framtidens innovationer och jobb.

Yesbox är Göteborgs nya mötesplats för entreprenörer och innovatörer. Verksamheten har rullat igång så smått i den satsning som görs för att stärka entreprenörsklimatet och nyföretagandet i Göteborg.

Invigningen är planerad till nästa vecka. Men media är välkomna till en förhandstitt redan nu på fredag. 10.00 står Business Region Göteborg och flera organisationer som arbetar med nyföretagarstöd redo att ta emot, visa runt och berätta.

Bara historiken i byggnaden – känslan i de gamla träbjälkarna som känns igen på bilden från Sven Wingquists tid runt sekelskiftet 1900 - är värt ett besök.

Det finns mycket inspiration att hämta från historien. Det var i det här kvarteret Volvos vagga stod. I en balk hängde en gång i tiden karossen till den svenska biljättens första modell ÖV4. Den som fick smeknamnet Jakob. Volvo hade inte funnits utan Wingqvists arbete med kullagret.

Sedan har det fortsatt på samma sätt. På området föddes till exempel spel- och tv-succén Bingolotto.

Hela den pågående häftiga förvandlingen av kvarteret runt Gamlestadens Fabriker är också en spännande historia. Men bäst av allt är att lokalerna nu blir en resurs för människor som brinner för nya intressanta affärsidéer. Här stöter de ihop med eldsjälar som jobbar för att ge råd och vägledning i den känsliga nystartsfasen.

Business Region Göteborg har etablerat Yesbox på uppdrag av Göteborgs Stad. Det ingår i den del av jubileumssatsningen 2021 som kallas för det entreprenöriella Göteborg.

Behovet har funnits länge. Göteborg har ett rikt utbud av organisationer som ger olika typer av hjälp för nyföretagande. Men det har varit krångligt att veta vart man ska vända sig i olika frågor. Nu samlas mycket av rådgivningen och stöttningen på samma ställa. Det ska ge skjuts åt både nyföretagandet och de människor som vill satsa på sina idéer.

Vi har inte hittat något liknande någon annanstans i Europa.

Välkommen fredag 29 september klockan 10.00.

Plats: Yesbox, Hus B13 Gamlestadens Fabriker, Gamlestadsvägen 4, 412 05 Göteborg

Kontakt: Fredrik Liljeberg, 0738-42 45 42, fredrik.liljeberg@businessregion.se

Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder14.9.2018 13:03Pressmeddelande

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.

Kraftig ökning av företagens lönesumma20.6.2018 15:33Pressmeddelande