INBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen – når den svenska klimatpolitiken ända fram?

På tisdag den 19 oktober är det dags för den andra pressträffen om klimatkrisen. På träffen presenterar Naturskyddsföreningen nya uppgifter kring regeringens miljardsatsningar på klimatet. Professor Sverker Sörlin redovisar sin analys av regeringens klimatpolitik och Järfälla kommun berättar om koldioxidbudgetar.

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen för att sätta frågan högst upp på allas agenda. ”Under pandemin har vi alla vant oss vid regelbundna pressträffar om det allvarliga läget som vi befinner oss i. Vi tycker att klimatkrisen borde få samma typ av uppmärksamhet. Nu gör vi det som regeringen och myndigheter egentligen borde göra”, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

VÄLKOMMEN!

Pressträff tisdag den 19 oktober kl. 09.00-09.45: Sanningen om den svenska klimatpolitiken – når vi ända fram?

• Johanna Sandahl, ordförande på Naturskyddsförening inleder.
  • Klimatstatistik och nyheter om koldioxidbudget och klimatsatsningar. Naturskyddsföreningens energiexpert Kristina Östman.
  • Är den svenska klimatpolitiken verkligen tillräcklig? Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, synar den svenska klimatpolitiken.
  • Megha Huber, miljöstrategisk chef på Järfälla kommun: Så kan kommuner jobba med koldioxidbudgetar.
  • Därför måste Sverige gå före, Makoma Lekalakala, talesperson för Naturskyddsföreningens samarbetsorganisation Earthlife Africa.
  • Uppmaningar till politikerna och råd till allmänheten.

Utrymme att ställa frågor till talarna kommer att finnas. Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl kommer att vara tillgänglig för frågor.

Anmäl dig gärna till petra.holgersson@naturskyddsföreningen.se

Extrainsatt pressträff den 26 oktober kl. 8.30-9.15: Vad står på spel på FN:s klimatmöte i Glasgow. Sveriges chefsförhandlare deltar.

Pressträff nr fyra hålls den 10 november kl. 9.00-9.45: Vi ställer politikerna mot väggen - hur kommer de ta sitt ansvar för klimatet?

Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskning visar mycket stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå i EU:s miljöpolitik. Sverigedemokraterna får uselt betyg efter att ha röstat nej till nästan alla lagförslag. Moderaterna utmärker sig genom att de särskilt aktivt har motarbetat viktiga miljölagstiftningar i EU-parlamentet. Liberalerna däremot har röstat och agerat bra för miljön. Miljöpartiet och Vänsterpartiet får utmärkt miljöbetyg.

Pressinbjudan: Rovdjurskonferens och pressträff i Järvsö4.4.2024 14:19:23 CEST | Pressmeddelande

För första gången på många år möts jägare, lantbrukare, samer, forskare, miljöorganisationer och politiker på en konferens för att diskutera samexistens mellan människor och rovdjur. Välkommen på pressträff i Järvsö den 11 april kl 09.30 samt att bevaka rovdjurskonferensen på plats eller digitalt torsdag till lördag den 11–13 april. Konferensen arrangeras av Naturskyddsföreningen och WWF samt Ljusdals Naturskyddsförening och Naturskyddsföreningen Gävleborg.