INBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen – når den svenska klimatpolitiken ända fram?

På tisdag den 19 oktober är det dags för den andra pressträffen om klimatkrisen. På träffen presenterar Naturskyddsföreningen nya uppgifter kring regeringens miljardsatsningar på klimatet. Professor Sverker Sörlin redovisar sin analys av regeringens klimatpolitik och Järfälla kommun berättar om koldioxidbudgetar.

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen för att sätta frågan högst upp på allas agenda. ”Under pandemin har vi alla vant oss vid regelbundna pressträffar om det allvarliga läget som vi befinner oss i. Vi tycker att klimatkrisen borde få samma typ av uppmärksamhet. Nu gör vi det som regeringen och myndigheter egentligen borde göra”, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

VÄLKOMMEN!

Pressträff tisdag den 19 oktober kl. 09.00-09.45: Sanningen om den svenska klimatpolitiken – når vi ända fram?

• Johanna Sandahl, ordförande på Naturskyddsförening inleder.
  • Klimatstatistik och nyheter om koldioxidbudget och klimatsatsningar. Naturskyddsföreningens energiexpert Kristina Östman.
  • Är den svenska klimatpolitiken verkligen tillräcklig? Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, synar den svenska klimatpolitiken.
  • Megha Huber, miljöstrategisk chef på Järfälla kommun: Så kan kommuner jobba med koldioxidbudgetar.
  • Därför måste Sverige gå före, Makoma Lekalakala, talesperson för Naturskyddsföreningens samarbetsorganisation Earthlife Africa.
  • Uppmaningar till politikerna och råd till allmänheten.

Utrymme att ställa frågor till talarna kommer att finnas. Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl kommer att vara tillgänglig för frågor.

Anmäl dig gärna till petra.holgersson@naturskyddsföreningen.se

Extrainsatt pressträff den 26 oktober kl. 8.30-9.15: Vad står på spel på FN:s klimatmöte i Glasgow. Sveriges chefsförhandlare deltar.

Pressträff nr fyra hålls den 10 november kl. 9.00-9.45: Vi ställer politikerna mot väggen - hur kommer de ta sitt ansvar för klimatet?

PÅMINNELSE: Pressträff om klimatkrisen – Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte?   25.10.2021 10:13:39 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff den 26 oktober om FN:s klimattoppmöte i Glasgow – ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Vid pressträffen lyfts bland annat vilka knäckfrågorna är, vad Sverige och EU prioriterar och vilka förväntningar miljörörelsen har. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Sveriges biträdande chefsförhandlare och Fältbiologernas ordförande.

Naturskyddsföreningen riktar skarp kritik mot Skogsstyrelsen22.10.2021 10:20:46 CEST | Pressmeddelande

Med anledning av den senaste veckornas rapportering i media om Skogsstyrelsen och dess ledning skickar Naturskyddsföreningen nu ett brev till näringsminister Ibrahim Baylan. Föreningen riktar skarp kritik mot att det skett en successiv nedmontering av naturvårdsarbetet på Skogsstyrelsen de senaste åren. Nu måste regeringen tillse att Skogsstyrelsens arbete präglas av transparens och integritet, kräver Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl.

Industrins frikort från klimatkrav en feltolkning – måste rättas till21.10.2021 07:10:19 CEST | Pressmeddelande

De företag i Sverige som ingår i EU:s utsläppshandel har felaktigt sluppit kompletterande klimatkrav under alla år. Naturskyddsföreningen välkomnar att Klimaträttsutredningen (SOU 2021:21) nu klargör att det går att ställa klimatkrav på dessa verksamheter. Men utredningen lyckas inte presentera ett förslag på hur befintliga verksamheters tillstånd ska kunna omprövas. Ett förbud mot användning av fossil energi till 2030 skulle lösa problemet, skriver Naturskyddsföreningen i sitt remissvar till utredningen.

INBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen – Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte?   20.10.2021 13:19:45 CEST | Pressmeddelande

Om Cementa ges tillstånd drar vi beslutet inför Högsta förvaltningsdomstolen20.10.2021 08:08:07 CEST | Pressmeddelande

Cementa förväntas inom kort ges tillstånd till fortsatt kalkbrytning på Gotland utifrån riksdagens nya undantagslag ”Lex Cementa”. Detta trots att problemet med cementbrist ser ut att redan vara löst. Om Cementa ändå ges tillstånd av regeringen kommer vi att överklaga beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen, skriver Naturskyddsföreningen på DN debatt i dag.