Inbjudan: Seminarium om produktiviteten i tjänstesektorn

Det senaste decenniet har produktiviteten i svensk ekonomi utvecklats långsamt. Samtidigt står välfärden inför en kostnadschock till följd av en åldrande befolkning och integrationsutmaningar.

För att belysa detta ordnar Almega ett seminarium där rapporten Öka konkurrensen inom välfärden: Tjänstesektorns produktivitetsutveckling 2008 – 2018 presenteras och diskuteras. Rapporten visar hur produktiviteten utvecklats i tjänstesektorn sedan finanskrisen och innehåller även nya beräkningar om hur mycket produktivitetsminskningen kostar i framtiden om inget görs för att öka den.

I panelsamtalet ingår bland andra:
Elisabeth Svantesson, ordförande finansutskottet (m)
Fredrik Olovsson, vice ordförande finansutskottet (s)
Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson och ledamot finansutskottet (c)
Henrik Jordahl, docent Institutet för näringslivsforskning
Anna-Karin Hatt, vd Almega
Fredrik Voltaire, arbetsmarknadsekonomAlmega
samt representanter från medlemsföretag

Tid: måndag den 12 november kl 12.00-13.00 med enklare lunch från 11.30.

Plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm

Välkomna!

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega Friskvårdsföretagen: Är din PT en bluff?24.6.2019 09:24:49 CESTPressmeddelande

Sverige behöver fler duktiga personliga tränare. Samtidigt är det ett problem att PT inte är en skyddad titel, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig PT – oavsett utbildningsnivå. Det gör det svårt för gymföretag att veta vilka de ska anställa, och det gör det svårt för konsumenter att veta vilken PT som håller måttet. Därför har Almega Friskvårdsföretagen nu lanserat hemsidan ptlicens.se – ett register över personliga tränare som innehar branschorganisationens licens.