Inbjudan: Seminarium om produktiviteten i tjänstesektorn

Det senaste decenniet har produktiviteten i svensk ekonomi utvecklats långsamt. Samtidigt står välfärden inför en kostnadschock till följd av en åldrande befolkning och integrationsutmaningar.

För att belysa detta ordnar Almega ett seminarium där rapporten Öka konkurrensen inom välfärden: Tjänstesektorns produktivitetsutveckling 2008 – 2018 presenteras och diskuteras. Rapporten visar hur produktiviteten utvecklats i tjänstesektorn sedan finanskrisen och innehåller även nya beräkningar om hur mycket produktivitetsminskningen kostar i framtiden om inget görs för att öka den.

I panelsamtalet ingår bland andra:
Elisabeth Svantesson, ordförande finansutskottet (m)
Fredrik Olovsson, vice ordförande finansutskottet (s)
Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson och ledamot finansutskottet (c)
Henrik Jordahl, docent Institutet för näringslivsforskning
Anna-Karin Hatt, vd Almega
Fredrik Voltaire, arbetsmarknadsekonomAlmega
samt representanter från medlemsföretag

Tid: måndag den 12 november kl 12.00-13.00 med enklare lunch från 11.30.

Plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm

Välkomna!

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under