Inbjudan: Seminarium om produktiviteten i tjänstesektorn

Det senaste decenniet har produktiviteten i svensk ekonomi utvecklats långsamt. Samtidigt står välfärden inför en kostnadschock till följd av en åldrande befolkning och integrationsutmaningar.

För att belysa detta ordnar Almega ett seminarium där rapporten Öka konkurrensen inom välfärden: Tjänstesektorns produktivitetsutveckling 2008 – 2018 presenteras och diskuteras. Rapporten visar hur produktiviteten utvecklats i tjänstesektorn sedan finanskrisen och innehåller även nya beräkningar om hur mycket produktivitetsminskningen kostar i framtiden om inget görs för att öka den.

I panelsamtalet ingår bland andra:
Elisabeth Svantesson, ordförande finansutskottet (m)
Fredrik Olovsson, vice ordförande finansutskottet (s)
Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson och ledamot finansutskottet (c)
Henrik Jordahl, docent Institutet för näringslivsforskning
Anna-Karin Hatt, vd Almega
Fredrik Voltaire, arbetsmarknadsekonomAlmega
samt representanter från medlemsföretag

Tid: måndag den 12 november kl 12.00-13.00 med enklare lunch från 11.30.

Plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm

Välkomna!

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Osund offentlig konkurrens hämmar tjänstesektorn28.2.2019 08:26:16 CETPressmeddelande

Många företag, inte minst inom tjänstesektorn, drabbas av osund konkurrens när kommuner, landsting och stat säljer varor och tjänster på den öppna marknaden. För att undersöka saken närmare har Almega genomfört en undersökning bland 323 medlemsföretag i olika branscher inom tjänstesektorn. Resultatet visar att två av tre (66,7 %) av de tjänsteföretag som medverkat i undersökningen upplever eller har upplevt osund konkurrens från det offentliga. Nära 85 procent av de tjänsteföretag som upplever osund konkurrens menar att deras intäkter har minskat på grund av den offentliga aktörens agerande.

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02 CETPressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.