Inbjudan till Bokrelease 2 december: En slant i muggen – och sedan?

En slant i muggen - och sedan? Red Gert Gelotte

Boken ”En slant i muggen och sedan” är skriven av flera författare med ett gemensamt syfte, att förmedla kunskaper och erfarenheter av att hjälpa fattiga och utsatta EU-medborgare i Sverige. Boken riktar sig i första hand till diakoner och andra som vill hjälpa, men inte riktigt vet med vad och hur.

I bokens redaktion ingår Sara Ivarsson, stiftsdiakon, Göteborgs stift, Mikael Ringlander, stiftsadjunkt och pressfotograf, Göteborgs stift, Daniela Andreoli, Projektledare – projekt välfärd & EUhandläggare, Göteborgs stift samt Gert Gelotte, journalist och volontär.

I boken finns även ett reportage från en resa i Rumänien där vi som reste ville försöka ta reda på vad som är bäst, att ge pengar till den som tigger i Sverige eller att ge pengar till organisationer som arbetar mot fattigdom i Rumänien?

Vi kom hem med erfarenheten att båda sätten att hjälpa är bra. I staden Buzàu kunde vi med egna ögon se att familjer där någon varit utomlands för att arbeta eller tigga hade ett något bättre liv än de som stannat hemma. De hade kunnat reparera sina bostäder och ge sina barn bättre kläder.
Gert Gelotte

Välkommen till Göteborgs domkyrka fredagen den 2 december kl 16.30

Vid bokreleasen kommer biskop Per Eckerdal att överlämna ett exemplar av boken till AnnSofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Medverkar gör också stiftsadjunkt Mikael Ringlander, journalist Gert Gelotte och stiftsdiakon Sara Ivarsson. Boken är utgiven av Verbum i samarbete med Svenska kyrkan i Göteborgs stift, Sveriges stadsmissioner, Bräcke diakoni, Frälsningsarmen och Göteborgs räddningsmission.

Kontakt: Sara Ivarsson, 031-771 30 64
sara.ivarsson@svenskakyrkan.se

En slant i muggen - och sedan? Red Gert Gelotte

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Prata med en teolog – Nyhet på Bokmässan25.9.2018 08:05Pressmeddelande