Inbjudan till EU-seminarium

Snart är det dags för EU-val och vi vill sätta fokus på tjänsternas Europa. Trots att tjänstesektorn står för 90 procent av de nya jobben och två tredjedelar av EU:s ekonomi är insikten om tjänsteföretagens förutsättningar låg, såväl inom EU som i Sverige.

Vad krävs för att svenska tjänsteföretag ska lyckas på Europas inre marknad? Vad kan vi göra för att riva onödiga hinder? Den fria rörligheten begränsas öppet och dolt samtidigt som kompetensbristen ökar. Digitaliseringen skapar nya tjänster och arbetssätt men hindras av en föråldrad reglering.

Välkommen till ett seminarium där EU-kommissionen, Almega, representanter från tjänsteföretag och svenska EU-politiker diskuterar förutsättningarna för en konkurrenskraftig tjänstesektor.

Deltagare:
Annika Korzinek, stf chef för EU-kommissionen i Sverige
Anna-Karin Hatt, vd Almega
Anna-Lena Bohm, vd Uniguide
Petronella Warg, kommunikationschef Min Doktor
Jörgen Warborn (m)
Emma Wiesner (c)
Cemille Üstün, näringspolitisk expert, Almega
Moderator: Willy Silberstein

Tid: tisdag den 11 december kl 12.00-13.00 med enklare lunch från 11.30.
Plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm

Välkomna!

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.