Inbjudan till EU-seminarium

Snart är det dags för EU-val och vi vill sätta fokus på tjänsternas Europa. Trots att tjänstesektorn står för 90 procent av de nya jobben och två tredjedelar av EU:s ekonomi är insikten om tjänsteföretagens förutsättningar låg, såväl inom EU som i Sverige.

Vad krävs för att svenska tjänsteföretag ska lyckas på Europas inre marknad? Vad kan vi göra för att riva onödiga hinder? Den fria rörligheten begränsas öppet och dolt samtidigt som kompetensbristen ökar. Digitaliseringen skapar nya tjänster och arbetssätt men hindras av en föråldrad reglering.

Välkommen till ett seminarium där EU-kommissionen, Almega, representanter från tjänsteföretag och svenska EU-politiker diskuterar förutsättningarna för en konkurrenskraftig tjänstesektor.

Deltagare:
Annika Korzinek, stf chef för EU-kommissionen i Sverige
Anna-Karin Hatt, vd Almega
Anna-Lena Bohm, vd Uniguide
Petronella Warg, kommunikationschef Min Doktor
Jörgen Warborn (m)
Emma Wiesner (c)
Cemille Üstün, näringspolitisk expert, Almega
Moderator: Willy Silberstein

Tid: tisdag den 11 december kl 12.00-13.00 med enklare lunch från 11.30.
Plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm

Välkomna!

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.