AlmegaAlmega

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

- Det är viktigt att städbranschen är seriös, men vi ska inte glömma bort de samarbeten vi redan har. Vi har ett auktorisationsprogram för seriösa företag, och i beslutsnämnden för detta ingår fackliga representanter, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk expert på Almega Städföretagen.

- Vi har också en branschgrupp med representanter från fackförbunden, LO och flera berörda myndigheter. Där jobbar vi aktivt med att stävja oseriösa företag, för en renare bransch. Dit vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson för en halvtimmas överläggning om vad LO och vi gör för branschens bästa, säger Ari Kouvonen.

Nästa möte med branschgruppen sker 24/1, dit är Karl-Petter Thorwaldsson hjärtligt välkommen som gäst. Thorwaldsson och LO-ledningen är välkomna att kontakta pressansvarig för ytterligare detaljer om tid och plats.

Presskontakt:
Andreas Eriksson, tel: 072-2356117

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 550 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)

Almega erbjuder 200 jobb under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Kompetenskrisen utmanar tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. För att rekrytera nya medarbetare och förbättra integrationen kommer medlemsföretag från Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna att närvara under Järvaveckan och erbjuda totalt 200 jobb.

Almega på Järvaveckan: Så får ännu fler Järvabor jobb11.6.2019 09:15:00 CESTPressinbjudan

Kompetenskrisen utmanar den privata tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. Almega deltar på Järvaveckan för att visa att privata tjänstesektorn är Sveriges ledande integrationsmotor. Tiotalet medlemsföretag från Kompetensföretagen och Almega Tjänsteförbunden kommer att rekrytera personal under Järvaveckan.