Inbjudan till presskonferens - Flygbolaget BRA och ATR ökar samarbetet för att snabba på utvecklingen av fossilfritt flyg

I maj 2019 genomförde BRA och propeller-plans tillverkaren ATR The Perfect Flight världens mest klimateffektiva flygning med den teknik vi har idag. Världens klimateffektivaste flygresa (flygbra.se)

Nu är det dags att ta ett steg till för att minska klimatavtrycket från flyget ytterligare. Både som en del i arbetet för att genomföra den gemensamma färdplan som svenska flygbranschen tagit fram tillsammans med Fossilfritt Sverige,och som en viktigt del i arbetet med att bli en av världens första flygbolag som når net-zero.

Du inbjuds härmed till presskonferens på torsdag 16 september 2021 klockan 14.30. Det finns två alternativ för medverkan dels på plats på Stockholm-Bromma flygplats eller digitalt. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor både på plats och digitalt för de journalister som är registrerade. Ett pressevent med fokus på att leverera nästa steg för fossilfritt flyg.

För att delta i evenemanget, anmäl dig senast tisdag 14 september, till följande adress: events@atr-aircraft.com. Skriv i ditt svar om du vill delta digitalt och/eller på plats. Antalet journalister på plats kommer att vara begränsat. Eventet kommer att hållas på engelska. Enskilda intervjuer kan hållas på svenska.

Du kommer då att få ytterligare information om vad som gäller både om du deltar digitalt eller väljer att vara med på plats. Väljer du att vara med på plats måste du vara på flygplatsen senast klockan 14.00 då själva presseventet är innanför säkerhetskontrollen.

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA samarbetar med ATR och Neste för att påskynda 100% SAF-certifiering16.9.2021 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA och den fransk-italienska flygplanstillverkaren ATR skriver idag under en överenskommelse om att de tillsammans med finska bioflygbränsletillverkaren Neste ska genomföra en certifiering av 100% bioflygbränsleinblandning vid flygningarna. Redan under första kvartalet nästa år planeras den första testflygningen. Initiativet kapar 80% av utsläppen jämfört med fossilt flygbränsle.

Succé för flygbolaget BRA i Halmstad – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 11:09:13 CEST | Pressmeddelande

Den 12 maj återstartade flygbolaget BRA efter 13 månader utan reguljärtrafik. Att starta upp mitt i en pandemi medför många osäkerhetsfaktorer men med facit i hand var det en lyckträff att återstarta inför sommaren. ”Med denna fantastiska sommar i ryggen känns det helt rätt att växla upp inför hösten”, säger flygbolaget kommersiella chef Martin Erkenborn.

Succés för flygbolaget BRA i Ängelholm – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 11:03:38 CEST | Pressmeddelande

Succés för flygbolaget BRA i Malmö – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 10:42:47 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA tillbaka i topp i Visby - Sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 10:18:17 CEST | Pressmeddelande