Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Inbjudan till pressträff inför kommande EuroBasket-sommar

På lördag samlas damlandslaget i Södertälje för att inleda förberedelserna inför EuroBasket i Lettland/Serbien. Söndagen den 26 maj är media varmt välkommen att besöka förmiddagsträningen i Täljehallen för intervjuer med spelare och coacher.

Så här ser tiderna ut för pressträffen den 26 maj i Täljehallen:
Träning 10.00-12.00.
Media får närvara under hela träningen. Intervjuer sker efter träningens slut.

Anmäl er medverkan till robin.svensson@basket.se och gärna vem eller vilka ni vill prata med. För ytterligare frågor kontakta Robin Svensson, mediaansvarig, på samma mailadress som ovan.

Förberedelseschema
25 maj-29 maj Södertälje, träningsläger
30 maj-1 juni Moskva, träningslandskamper vs. Ryssland
2 juni-9 juni Slovenien, träningsläger och träningslandskamper vs. Slovenien och Storbrittanien
16 juni-19 juni Södertälje, träningsläger
20 juni-22 juni Spanien, träningslandskamper vs. Spanien och Storbritannien
23 juni- Riga, förberedelser och EuroBasket

Spelschema EuroBasket
Sverige spelare i Grupp B och har Frankrike, Tjeckien och Montenegro som gruppmotståndare. Sveriges matcher kommer spelas i Riga. Mästerskapet avgörs i Lettland och Serbien med start 27 juni 2019. Ettan i gruppen går direkt till kvartsfinal medan tvåan och trean spelar åttondelsfinaler. Fyran i gruppen är utslaget. Gruppspelet spelas mellan 27-30 juni, åttondel 1 juli i Riga, och sedan är det slutspel i Belgrad 4-7 juli.

27 juni kl 13:00, Sverige-Montenegro
28 juni kl 13:00, Tjeckien-Sverige
30 juni kl 21.00, Sverige-Frankrike
1 juli Eventuell åttondelsfinal

Ackreditering EuroBasket
För att ackreditera sig till EuroBasket 2019 i Lettland/Serbien måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för evenemanget. FIBA:s mediaportal är öppen fram till 31 maj. Läs mer här >>>

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.