Inbjudan till pressträff inför OS

Torsdagen 17 juni är media varmt välkommen att besöka Framgångshallen, Bosön, för intervjuer med den nyblivna VM-silvermedaljören Tommy Macias och övriga i det svenska judolandslaget inför OS. Dessutom finns det tid för fotografering under eftermiddagsträningen. Pressträffen den 17 juni är sista chansen för media att träffa truppen innan OS.

Från vänster: Robert Eriksson (landslagschef), Tommy Macias, Marcus Nyman, Joakim Dvärby, Robin Pacek och Anna Bernholm.

Medverkande:

Samtliga i landslaget som är uttagna till OS eller förväntas bli uttagna till OS kommer att delta på pressträffen. I dagsläget är Anna Bernholm, Tommy Macias och Marcus Nyman klara för OS. Besked kring Robin Pacek och Joakim Dvärby förväntas komma inom kort.

Planen är att i första hand hålla pressträffen på plats i på Bosön. För att garantera säkerheten för både de aktiva och media genomförs testning för covid-19 innan träffen.

Så här ser schemat ut för pressträffen den 17 juni:
13.00-13.30 Testning Covid-19.
14.00-15.00 Intervjuer med judoka och landslagschef.
15.00-16.00 Möjlighet att fotografera träningen.

Anmäl er medverkan till kristin.johansson@judo.se och vem eller vilka ni vill prata med senast fredag 11 juni.

Stopp på VM och missad OS-plats för Joakim Dvärby11.6.2021 18:46:10 CEST | Pressmeddelande

Det blev ett bittert slut med en tappad OS-plats på en VM-dag som inleddes så lovande för Joakim Dvärby i -100 kg. Dvärby har legat på OS-kvalgränsen under en längre period; ofta ovanför, ibland under. Idag tog det stopp i tredje omgången, steget före kvartsfinal. En snabb uträckning visade dock att de poängen Dvärby därigenom erövrade tog honom upp på OS-plats. I takt med att de värsta konkurrenterna åkte ut eller redan hade åkt ut såg det så bra ut, men…

VM-brons till Marcus Nyman10.6.2021 18:21:09 CEST | Pressmeddelande

För andra VM:et i rad vi fick se Marcus Nyman i en bronsmedaljmatch, en stor bedrift i sig. Förra VM fick Nyman nöja sig med en femteplats (vi har två 3:or och två 5:or). Denna gång blev det medalj efter en imponerande insats mot japanen Kenta Nagasawa i bronsmatchen där ett kast avslutade matchen i förlängningen. Hittills alltså två svenska VM-medaljer på ett par dagar efter en 35-årig svensk medaljtorka; och vi kan med en svensk kvar konstatera att det här är vårt främsta VM någonsin och en perfekt uppladdning inför OS i Tokyo.

VM-silver till Tommy Macias8.6.2021 18:53:08 CEST | Pressmeddelande

Det går inte att ha en bättre uppladdning inför OS i Tokyo än den Tommy Macias hade idag i Budapest. Det var 35 år sedan vi hade en svensk i VM-final och nu var det äntligen dags igen, och det för Tommy Macias i -73 kg. Macias har imponerat stort och tillhört den absoluta världseliten i flera år med många stora segrar inklusive ett EM-guld 2019. Idag blev det äntligen en VM-final och Macias första VM-medalj – ett silver.