Inbjudan till pressträff inför OS

Torsdagen 17 juni är media varmt välkommen att besöka Framgångshallen, Bosön, för intervjuer med den nyblivna VM-silvermedaljören Tommy Macias och övriga i det svenska judolandslaget inför OS. Dessutom finns det tid för fotografering under eftermiddagsträningen. Pressträffen den 17 juni är sista chansen för media att träffa truppen innan OS.

Från vänster: Robert Eriksson (landslagschef), Tommy Macias, Marcus Nyman, Joakim Dvärby, Robin Pacek och Anna Bernholm.

Medverkande:

Samtliga i landslaget som är uttagna till OS eller förväntas bli uttagna till OS kommer att delta på pressträffen. I dagsläget är Anna Bernholm, Tommy Macias och Marcus Nyman klara för OS. Besked kring Robin Pacek och Joakim Dvärby förväntas komma inom kort.

Planen är att i första hand hålla pressträffen på plats i på Bosön. För att garantera säkerheten för både de aktiva och media genomförs testning för covid-19 innan träffen.

Så här ser schemat ut för pressträffen den 17 juni:
13.00-13.30 Testning Covid-19.
14.00-15.00 Intervjuer med judoka och landslagschef.
15.00-16.00 Möjlighet att fotografera träningen.

Anmäl er medverkan till kristin.johansson@judo.se och vem eller vilka ni vill prata med senast fredag 11 juni.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.