Inbjudan till pressträff: Nya rapporten ”Läget i handeln 2019” presenteras

Handeln står mitt i en digital brytningstid. Hur påverkar det antalet butiker och jobb i den svenska handeln? Från att tidigare främst ha konkurrerat med butiker i samma stad, konkurrerar svenska handlare idag med e-handlare från hela världen.

Vd Karin Johansson och chefsekonom Johan Davidson presenterar nya siffror.

Svensk Handel presenterar den nya rapporten ”Läget i handeln 2019” med uppdaterade prognoser för hur sällanköps-, dagligvaru- och partihandeln påverkas av handelns digitalisering och internationalisering.

Hur påverkas sällanköpsvaruhandeln av en ökad e-handelskonsumtion från utlandet? Vad händer i dagligvaruhandeln om svenskarna börjar handla mat på nätet i samma utsträckning som de gör i Storbritannien?

Konjunkturen är ytterligare en osäkerhetsfaktor som påverkar den svenska handeln. Hur skulle en lågkonjunktur slå mot handeln? Och vilka lärdomar kan vi dra från tidigare lågkonjunkturer och från det danska exemplet?

Rapporten ”Läget i handeln 2019” innehåller uppdaterade prognoser över hur antalet butiker och jobb i den svenska sällanköps-, dagligvaru- och även partihandeln kommer att utvecklas till år 2030.

Medverkar gör Svensk Handels vd Karin Johansson och chefsekonom Johan Davidson.

Tid: Tisdag den 18 juni, kl 10:00 - 11:00.

Plats: The Lobby, Regeringsgatan 59, Stockholm.

Anmälan: Anmäl dig gärna till hans.tjernstrom@svenskhandel.se.

Vd Karin Johansson och chefsekonom Johan Davidson presenterar nya siffror.

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Förlegat postsystem kan ändras vid extrakongress: ”Svenska e-handlare utsätts för snedvriden konkurrens”10.6.2019 07:01:00 CESTPressmeddelande

FN:s paketsubventioner gör att kinesiska e-handlare har betydligt lägre fraktkostnader än svenska näthandlare när de skickar varor till svenska konsumenter. En ny rapport visar att svenska butiker har nästan dubbla fraktkostnaden för varor som mobilladdare, vissa leksaker och fotopapper. Men hopp om ändring finns, i slutet av september kan systemet komma att reformeras.